Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Ingram 22.09.2010

Skylon poleci na orbitę

Brytyjski samolot kosmiczny Skylon odbędzie pierwsze loty orbitalne w 2020 roku.
AtlantisAtlantisźr. NASA

Poinformowały o tym gazety The Telegraph, Daily Mail i portale technologiczne. Według Daily Mail, w ciągu następnych 10 lat, Skylon ma być używany do komercyjnego wynoszenia ładunków na orbitę i transportu turystów z prędkością przekraczającą pięciokrotnie szybkość dźwięku.

Pierwszy prototyp, który gazety nazywają rewelacyjnym, ma być maszyną bezpilotową o długości 8,23 m i wyposażoną w dwa silniki nowego typu. Będzie wznosił się ponad atmosferę Ziemi ze standardowych lotnisk o przedłużonych pasach. Lądowanie także będzie mogło odbyć się na lotnisku, podobnie jak w przypadku promu kosmicznego.

Według firmy, która kieruje całym projektem, Reaction Engines, w wersji pasażerskiej Skylon będzie mógł wynieść na orbitę do 24 osób z małym ładunkiem. To rewolucja w orbitalnych lotach pasażerskich i towarowych - piszą Daily Mail i The Telegraph.

Skylon został zaprezentowany przez Reaction Engines w końcu lipca pod Londynem na największej europejskiej wystawie lotniczej - Farnborough International Air Show. Zrobiła duże wrażenie. Maszyna ma być wyposażona w nowego typu silniki wodorowe Sabre o bardzo dużym zakresie przyspieszeń i wysokim ciągu, które mają stanowić przełom w technikach lotów kosmicznych.

Silnik Sabre, a zwłaszcza rewolucyjna konstrukcja jego komory spalania, jest już testowana przez Reaction Engines oraz niemiecką rządową agencją badań kosmicznych DLR (Deutsches Zentrum fr Luft- und Raumfahrt). Obecnie, jak twierdzi portal Daily Tech, rozwój Skylona ma być także sponsorowany przez niedawno powstałą brytyjską agencję lotów kosmicznych.

Twórca Skylona, Reaction Engines, jest nowym typem przedsięwzięcia naukowo-biznesowego badającego technikę lotów kosmicznych. Jego współtwórcą i akcjonariuszem jest Europejska Agencja Kosmiczna ESA, agendy rządowe Wlk. Brytanii oraz inwestorzy prywatni. Do rozwoju technologii typu zastosowanego w Skylonie potrzebne są jednak duże pieniądze - jak podaje portal The Register, opierając się na szacunkach Reaction Engines wymienia kwotę 12 mld USD. Są to środki porównywalne z pieniędzmi wydanymi na konstrukcję, próby i wdrożenie największego ma świecie samolotu pasażerskiego - Airbusa A380 (15 mld USD) lub rakiety Ariane 5 (13 mld USD).


(ew)