Inteligencja emocjonalna stanowi rozumienie siebie i własnych emocji, ale też umiejętność rozpoznawania i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób. Wyniki badań wskazują, że wysoki poziom inteligencji emocjonalnej ma związek z dużą wydajnością w pracy. Osoby z wysokim emocjonalnym IQ są zatem lepszymi pracownikami.
Naukowcy przeanalizowali trzy podstawowe sposoby określenia inteligencji emocjonalnej. Odkryli, że każdy z nich, w oparciu o empiryczne dane, rzetelnie przewiduje wydajność w pracy.
- Inteligencja emocjonalna wzbudza duże zainteresowanie zarówno w biznesie, jak i w społeczeństwie. Jednak wiele środowisk akademickich kwestionuje poprawność inteligencji emocjonalnej, a szczególnie niektóre z przesadzonych teorii na jej temat - twierdzi Neal Ashkanasy z University of Queensland.
Ashkanasy dodaje jednak, że przez analizę wielu badań nad inteligencją emocjonalną, które zostały przeprowadzone w przeciągu ostatniej dekady, udało się udowodnić jej znaczenie i wyróżnić obszary w których się sprawdza, a w których nie.
(ki)