Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Gabriela Skonieczna 14.02.2019

Czy Uber powinien podlegać tym samym regulacjom co korporacje?

Taksówkarze w wielu miastach Polski będą protestować. Mają dość, jak twierdzą, nieuczciwej konkurencji ze strony Ubera.
Posłuchaj
  • Jaka będzie przyszłość Ubera w Polsce (Za, a nawet przeciw/Trójka)

Kierowcy jeżdżący w Uberze nie muszą mieć licencji, nie ponoszą wielu kosztów związanych ze swoją działalnością. Rząd pracuje nad zmianami w ustawie o transporcie publicznym, ale projekt ugrzązł w Komitecie Stałym Rady Ministrów. To dlatego, że zdania wśród ministrów w sprawie Ubera są podzielone.

 Celem projektu ustawy jest uporządkowanie rynku przewozu osób samochodami osobowymi. Wiemy doskonale, że rynek jest dziś nieuporządkowany, a to nieuporządkowanie polega na nieuczciwej konkurencji. Jedne podmioty podlegają określonym regulacjom i przez to mają wyższe koszty pracy i muszą dyktować wyższe ceny, a inne podmioty, które wykonują tę samą pracę, takim regulacjom nie podlegają, przez co mogą oferować niższe ceny, a zatem zabierać klientów tym pierwszym mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.  Zależy nam na tym, aby podmiot, który realizuje przewóz osób, był zarejestrowany, żeby kierowca miał przeprowadzone badania i posiadał zaświadczenie o niekaralności  dodaje gość Trójki.

 Być może część kierowców Ubera ma zgłoszoną działalność gospodarczą, płaci podatki i ZUS, jednak znakomita armia tych, których Uber zatrudnia jako przewoźników, czyli około czternastu tysięcy osób tego w całości nie robi  twierdzi Tadeusz Stasiów, prezes Samorządnego Związku Zawodowego Taksówkarzy RP.  Uber działa w sposób nielegalny, bo wykonuje usługi taksówkowe, a nie okazjonalne. To dwie różne rzeczy, dwa różne transporty  dodaje rozmówca Kuby Strzyczkowskiego.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz ekspertów wypowiadali się także Trójkowi słuchacze.  

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw 
Prowadzi:  Kuba Strzyczkowski 
Goście: Szymon Huptyś (rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury), Tadeusz Stasiów (prezes Samorządnego Związku Zawodowego Taksówkarzy RP), Jarosław Janecki (główny ekonomista Société Générale), Maciej Wroński (Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska), pan Radosław (współpracował przy wprowadzaniu Ubera do Polski), Witold Modzelewski (Wydział Prawa i Administracji UW)
Data emisji: 14.02.2019 
Godzina emisji: 12.07

mk


Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji: