Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Marlena Borawska 12.04.2012

Historia "Big Beatu"

Wbrew różnym twierdzeniom, polska muzyka lat 60-tych była zjawiskiem bardzo ciekawym, ale nadal nie nagłośnionym w sposób odpowiedni.
TrubadurzyTrubadurzy
Posłuchaj
  • Historia "Big Beatu"
Czytaj także

Także wbrew głosom licznych malkontentów spuścizna w postaci nagrań i płyt, które pozostawili po sobie bohaterowie tamtych czasów jest całkiem pokaźna, niestety dla większości Polaków zupełnie nieznana i niedostępna.

Czas by w XXI w. przełamać tę złą passę i zaprezentować słuchaczom rzeczone zasoby. Jak wiadomo, jedynie w Polsce Rock and Roll zwany był Big Beatem. W Polsce (ze względów politycznych) określenie Rock'n'Roll było źle widziane, znaleziono zamiennik – określenie Big Beat. Też brzmiące nie po polsku, ale zawsze inne niż popularne określenie amerykańskie. Można przyjąć że dzięki odgórnym naciskom, oraz brakiem dostępu do zachodnich wzorców, być może nieświadomie, narodziło się nowe zjawisko, o ciekawych regionalnych cechach, jakim właśnie stał się Big Beat. I tak jak w przypadku niemieckiego Krautrocka, który w pierwszej fazie był Rock and Rollem, a potem Psychodelicznym Rockiem i w końcu Rockiem Progresywnym, tworzonym na terenie Niemiec. Jednak pomimo wewnętrznych różnic stylistycznych, Krautrock to typowo niemiecka odmiana muzyki rockowej, rozpoznawalna w skali światowej, czego dobrym dowodem jest wieloletnie zainteresowanie Krautrockiem w Japonii, gdzie płyty Can, Popol Vuh, czy Guru Guru osiągają rekordowe ceny.

Także polski Rock And Roll, zwany Big Beatem brzmi inaczej i wcale nie gorzej, na tle światowych gwiazd. Naszym zadaniem jest tę tezę udowodnić i przypomnieć oraz upowszechnić nagrania z lat 60/70-tych. Kuriozalnym wydaje się fakt absencji rodzimej muzyki w Polskim Radiu – tej sprzed lat, która ukształtowała gusta pokoleń melomanów i znacząco wpłynęła na muzykę współczesną. Oto kilka nazw zespołów i solistów, których powinniśmy w tym kontekście wymienić: Klan, Chołoły, Kawalerowie, Czarne Golfy, Romuald i Roman, Szwagry… Ale także znani i lubiani: Niemen, Czerwono-Czarni, czy Piotr Szczepanik. Jest też kilka innych cech, które sprawiały że polskie zespoły brzmiały ciekawie i oryginalnie.

- adaptacje folkowych motywów (No To Co, Skaldowie, Trubadurzy).

- cytaty z szeroko pojętej muzyki klasycznej.

- nurt kabaretowy w polskiej piosence Zdrój Jana, wczesne dokonania Marka Grechuty, Ewy Demarczyk (okres Piwnicy pod Baranami) oraz Czerwonych Gitar.

- dokonania na polu muzyki eksperymentalnej (Studio Eksperymentalne Polskiego Radia), a w jego ramach współpraca kompozytorów muzyki współczesnej z grupami rockowymi. Inną ciekawostką około-muzyczną były pocztówki dźwiękowe - rdzennie polski patent.

Tymi wszystkimi ciekawostkami, ale też stroną historyczną, socjologiczną, oraz po prostu prezentacją muzyki zajęlismy się w naszej audycji.

Naszymi gośćmi byli między innymi muzycy, twórcy tekstów, organizatorzy życia muzycznego oraz inni twórcy tzw. środowiska, którzy opowiadaja o tych ciekawych czasach.

Do wysłuchania programu zapraszają Maciej Szajkowski i Krzysztof Nieporęcki.