Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Sylwia Mróz 25.02.2014

Michał Oleszczyk: mój łagodny charakter jest mitem

Festiwal w Gdyni znajduje się wśród najważniejszych wydarzeń polskiego świata filmu. Jakie zmiany wprowadzi Michał Oleszczyk, nowy dyrektor artystyczny imprezy, który sam siebie ocenia jako surowego krytyka filmowego?
Michał OleszczykMichał OleszczykPAP/Rafał Guz

Gdynia Festiwal Filmowy to lustro, w którym od 40 lat przegląda się polskie kino. Nowo wybrany dyrektor artystyczny tej imprezy Michał Oleszczyk chciałby jednak odmitologizować konkurs główny. - Łączą się z nim zbyt duże oczekiwania, jako szklaną kulą tego, co będzie się działo w polskim kinie przez najbliższe lata. Praca nad polskim kinem jest codzienna, ona się nigdy nie kończy. Żaden sukces nie zwalnia nas, jako środowiska filmowego, od pracy, by to kino było bardzo dobre - mówi. Gość radiowej Jedynki zapowiada wprowadzenie równowagi między kinem współczesnym a retrospektywami.

Sam będąc krytykiem i filmoznawcą Michał Oleszczyk jest wdzięczny swojemu poprzednikowi Michałowi Chacińskiemu, który przez trzy ostatnie lata kierował festiwalem. - Dzięki jego pracy i odważnym decyzjom, wchodzę w festiwal już nie jak do instytucji, która wymaga gruntownej renowacji od podstaw, tylko czegoś, co należy ulepszać, kierować na nowe tory, ale ta zwrotnica została przesunięta przez niego - mówi Oleszczyk. Jak dodaje, ma przy tym ogromną tremę i będzie się starał sprostać wyzwaniu.

Kultura w Polskim Radiu w serwisie You Tube >>>

Poprzednik Oleszczyka wprowadził ostrą selekcję, która pozostanie elementem gdyńskiego festiwalu, jednak zmieni się jej charakter. - Do tej pory selekcja była w rękach tylko i wyłącznie jednej osoby, czyli Michała Chacińskiego, a teraz powstaje rada programowa, która jest ciałem doradczym i decyzja o tym, które filmy trafiają do konkursu głównego, będzie należała do nich i będzie bardziej demokratyczna, bo nie związana z gustem tylko jednej osoby - tłumaczy. Radę mają tworzyć 3-4 osoby ze środowiska filmowego, ale jej skład nie jest jeszcze znany.

Nowy dyrektor wierzy w płodozmian rozumiany jako nowe kontakty, nowe doświadczenia, nowe osobowości. - Filmem żyję od wielu lat na różne sposoby i całą swoją wiedzę oraz wysiłki wkładam teraz w nową pracę - opowiada Oleszczyk.
Jakich zmian w konkursie głównym możemy się spodziewać? Jak można zachęcić producentów do inwestowania w polskie kino? Który moment był przełomowy dla polskiego kina? Posłuchaj całej rozmowy, w której uczestniczyła także znawczyni historii festiwalu polskich filmów Anna Wróblewska.

W tonacji kina >>> słuchaj na moje.polskieradio.pl

"Rozdroża kultury" poprowadziła Joanna Sławińska.
sm/ag