W tym roku w programie Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Camerimage" znalazły się dwa filmy Wojciecha Kasperskiego ze zdjęciami Łukasza Żala - to dokument "Ikona" i thriller "Na granicy".
Ten pierwszy film to dokumentalny portret pacjentek szpitala psychiatrycznego na Syberii. - Przyjechaliśmy tam, a oni zrobili dla nas parodniowy teatr, ale my nic nie robiliśmy, czekaliśmy, aż okrzepną. Spędziliśmy tam trzy tygodnie, rozmawialiśmy. Nie szukaliśmy bohaterów, szukaliśmy tego, o czym opowiadamy. W dokumencie trzeba mieć otwartość na rzeczywistość - mówi Łukasz Żal.
Operator opowiadał też o pracy nad thrillerem "Na granicy". Z jakiego powodu w tym filmie można zobaczyć echa obrazów Caravaggia? Kto i dlaczego wpadł na pomysł, by nakręcić "Idę" w czerni i bieli? Jak układała się współpraca ze szwedzkim reżyserem Magnusem von Hornem przy filmie "Intruz"? Dlaczego kamera w jednej ze scen "Joanny" umieszczona była za oknem? O tym w audycji.
***
Tytuł audycji: Po drugiej stronie lustra w cyklu "Twarzą w twarz"
Prowadzi: Joanna Sławińska
Gość: Łukasz Żal (operator filmowy)
Data emisji: 24.11.2016
Godzina emisji: 23.08
mg/gs