Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Emilia Iwanicka 13.02.2013

Czy Kieślowski słusznie przegrał z Tarantino?

W 1994 r. film Quentina Tarantino "Pulp Fiction” dostał Złotą Palmę w na festiwalu w Cannes, pokonując m.in. "Czerwonego” Krzysztofa Kieślowskiego. Był to początek rewolucji w kinie.
Quentin Tarantino na japońskiej premierze swojego najnowszego filmu DjangoQuentin Tarantino na japońskiej premierze swojego najnowszego filmu "Django"PAP/EPA/CHRISTOPHER JUE

Quentin Tarantino, czyli enfant terrible amerykańskiego kina, kończy w marcu 50 lat. Jak od pierwszego filmu zmieniła się estetyka jego kina i co twórczość Amerykanina zmieniła w światowym kinie?

Krytyk filmowy Michał Libera mówił w "Kulturze w radiowej Jedynce”, że Tarantino "przewrócił nam w głowach". – "Pulp Fiction” to było bardzo mocne uderzenie. Film pojawił się też w Cannes i wygrał z "Czerwony" Kieślowskiego, co krytyka przyjęła fatalnie. Tarantino kompletnie zatarł granice między kinem artystycznym, a filmem klasy B. Pewnie i krytycy byli zagubieni, z czym tak właściwie mają do czynienia. Do dziś nie wszyscy go trawią, uznając jego kino za coś gorszego – mówił gość radiowej Jedynki.

Tarantino jest filmowym samoukiem. W wywiadach podkreśla, że kiedy inni chodzili do szkoły, on oglądał filmy. - To facet, który chyba oglądał wszystko, jak leci. Co zresztą widać w jego obrazach – powiedział Michał Libera.

>> Oscary 2013 - zapraszamy do serwisu specjalnego i do głosowania

Część filmów Tarantino – jak mówił krytyk filmowy - jest uproszczona, komiksowa. - Ale "Jackie Brown", czy "Bękarty wojny" to obrazy, w których jest już więcej głębi. Chociaż i z tym nie przesadzajmy. Natomiast Tarantino ewidentnie dotyka coraz poważniejszych tematów i cały czas prowokuje do dyskusji. Oczywiście przy "Django” znowu mamy kij w mrowisko, znowu jest zabawa, znowu trochę kiczu, ale widać, że zaczyna go interesować coś poważniejszego. Już nie tylko prywatnie, małe wojny jak w "Kill Bill” – mówił Michał Libera.

Gość Jedynki podkreślił, że pewne tematy wracają w filmach Tarantino obsesyjnie. - Na przykład zemsta. Ta prywatna, komiksowa, ale później też zbiorowa. Ważne w tych filmach są też kobiety. Zawsze bardzo charakterystyczne i wyraziste – dodał Michał Libera.

Na czym polega sukces kina Tarantino? Jak reżyser łączy w filmach skrajnie różne style muzyczne? Jak zarobił pieniądze na swoją pierwszą, słynną produkcję "Wściekłe psy”? Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Rozmawiał Michał Montowski.

ei