- Powracają Nagrody Mediów Publicznych
- Krzysztof Czabański uważa, że na ich braku ucierpiały środowiska twórcze
- Przewodniczący Rady Mediów Narodowych wskazał na rolę Polskiego Radia w promocji kultury
- Mówił również o roli wsparcia polskiej kultury przez media publiczne
Po ponad dekadzie powróciła idea przyznawania Nagród Mediów Publicznych. Polskie Radio przyzna nagrodę w dziedzinie muzyki, Telewizja Polska w dziedzinie obrazu, a Polska Agencja Prasowa uhonoruje twórców słowa. Nad wyróżnieniem honorowy patronat objęła Rada Mediów Narodowych.
Przewodniczący RMN Krzysztof Czabański ocenił, że na odejściu od pomysłu przyznawania nagród ucierpiały środowiska twórcze. - Udało się przekonać wszystkie najważniejsze spółki mediów publicznych, żeby podjęły wspólną inicjatywę - powiedział.
Kapituły docenią za twórczość
- Każda kategoria ma swoją osobną kapitułę, składającą się z kompetentnych specjalistów, najczęściej praktyków tych dziedzin twórczości, ale i krytyków. Wystarczy wspomnieć takie nazwiska jak Krzysztof Penderecki, Joanna Wnuk-Nazarowa, Krystyna Prońko, Wojciech Tomczyk - powiedział szef Rady Mediów Narodowych.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Nagrody Mediów Publicznych wracają po 11 latach
W opinii Krzysztofa Czabańskiego "skład kapituł powoduje, że nagrody będą przyznane za rzeczywiste dokonania twórcze". - Tylko te kryteria będą się liczyć - podkreślił.
Szef RMN zapowiedział, że kapituły ogłoszą nominowanych, "co najmniej po pięć nazwisk w każdej z kategorii", w połowie sierpnia. Zwycięzcy poszczególnych kategorii otrzymają od organizatorów statuetkę oraz nagrodę pieniężną.
"Polskie Radio przekazuje bardzo wiele treści z obszaru kultury"
Jak wskazał Krzysztof Czabański, "najbardziej wartościową częścią nagród" jest fakt, że "media publiczne zobowiązały się do tego, iż do czasu rozstrzygnięcia konkursu będą przedstawiać twórczość nominowanych". - Popularyzacja tej twórczości jest wartością samą w sobie - zaznaczył.
Ważnym mecenasem kultury w Polsce jest, co podkreślił szef Rady Mediów Narodowych, Polskie Radio. Gość Jedynki wskazał, że ta instytucja jest "animatorem, współorganizatorem i sponsorem różnych wydarzeń kulturalnych".
Ważna rola mediów publicznych
Krzysztof Czabański uważa, że polska kultura potrzebuje wsparcia mediów publicznych. - Ma ono wymiar nie tylko estetyczny i jest istotną treścią w samych mediach publicznych, ale też wymiar materialny - zaznaczył.
- Wzmacniamy środowiska twórcze. One oczywiście mają te wzmocnienia z różnych stron, ale media publiczne, moim zdaniem, odgrywają tu rolę kluczową - powiedział szef RMN.
"Wolimy naprawiać"
Gość Jedynki odniósł się także do pomysłów likwidacji mediów publicznych. - Jakoś mnie nie zaskakuje ta propozycja Platformy Obywatelskiej. To się mieści w ich stałej polityce - ocenił.
- My wolimy naprawiać i robimy to poprzez choćby transfery wielkich pieniędzy, które od półtora roku zaczynają trafiać do mediów publicznych. Wzmacniamy je od tej strony, jednocześnie kładąc nacisk na poprawę oferty programowej - powiedział Krzysztof Czabański na antenie Jedynki.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
***
Audycja: W samo południe
Prowadzi: Antoni Trzmiel
Gość: Krzysztof Czabański (przewodniczący Rady Mediów Narodowych)
Data emisji: 10.07.2019
Godzina emisji: 12.17
msze, IAR/kh