Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Agnieszka Kamińska 16.04.2012

Abonament czy danina na media publiczne? (wideo)

Można rozwiązać problem mediów publicznych poprzez daninę. Najbardziej podoba mi się rozwiązanie słowackie, gdzie przeznaczono na ten cel 1,42 promila PKB – mówił w „Sygnałach Dnia” Andrzej Kozieł medioznawca.
Posłuchaj
  • Andrzej Kozieł, medioznawca, w "Sygnałach Dnia"
Czytaj także

Andrzej Kozieł, medioznawca, określił rozmowy o problemach z finansowaniem mediów publicznych jako owidiuszowskie „drążenie skały kroplą”. W poniedziałek odbędzie się kolejna debata na ten temat, na Uniwersytecie Warszawskim.

Według niego jest to jest problem, który wymaga decyzji politycznych. - Bez jasnego przesłania i konsensusu politycznego ten problem nie będzie rozwiązany. Jeśli wpływy z abonamentu będą nadal spadać, to jesteśmy blisko katastrofy, braku funduszy na realizowanie zadań mediów publicznych – powiedział.

>>> Przeczytaj całą rozmowę

Andrzej Kozieł ma nadzieję, że przedstawciel Ministerstwa Adminsitracji i Cyfryzacji wypowie się w poniedziałek w sprawie nowej ustawy medialnej. Jej powstanie zapowiedział na konferencji w Polskim Radiu minister Michał Boni.

A może abonament to rzecz przeszłości? Według Andrzeja Kozieła, powinniśmy próbować rozwiązać sprawę poprzez tzw. daninę. Najbardziej podoba mu się rozwiązanie słowackie, gdzie przeznaczono na media publiczne 1,42 promila PKB. - To jest przewidywalna suma, która pozwala utrzymać media publiczne i jednocześnie planować co dalej, utrzymywać programy na dobrym poziomie – oceniał. Jednocześnie zastanawia się, czy „spółka akcyjna skarbu państwa” jest właściwą formą struktury mediów, bo nakłada przymus tworzenia zysku. Stąd nieproduktywne działania można zakwalifikować „na szkodę spółki”.

agkm