Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Sandra Błażejewska 29.06.2024

Fiat 125p. Kultowy samochód PRL

33 lata temu w Fabryce Samochodów na Żeraniu zakończono produkcję Fiata 125p. Od 28 listopada 1967 roku do 29 czerwca 1991 roku wyprodukowano w sumie 1 445 699 egzemplarzy w wersji sedan, kombi i pick-up.

Do lat 60. FSO produkowała samochody marki Warszawa i Syrena. Władze PRL uznały, że ich konstrukcja jest przestarzała i potrzebny jest nowy samochód, który zaspokoi zwiększające się potrzeby socjalistycznego społeczeństwa.


Posłuchaj
01:24 O produkcji fiata 125p mówił wieloletni dyrektor FSO Edward Pietrzak w audycji "Dwudziesta piąta rocznica zakończenia produkcji samochodu fiat 125p". O produkcji fiata 125p mówił wieloletni dyrektor FSO Edward Pietrzak w audycji "Dwudziesta piąta rocznica zakończenia produkcji samochodu fiat 125p". Fragment programu Marzeny Wyczółkowskiej i Michała Żakowskiego "W samo południe". (PR, 29.06.2016)

 

- Negocjacje z włoskim Fiatem na produkcję samochodów rozpoczęły się tuż po II wojnie światowej. Jednak decyzją z Moskwy rozmowy zostały zerwane - wspominał Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w audycji "FSO, czyli kawał historii polskiej motoryzacji" z 2018 roku.


Posłuchaj
03:37 O historii FSO mówił Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w audycji Justyny Golonko "FSO, czyli kawał historii polskiej mot O historii FSO mówił Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w audycji Justyny Golonko "FSO, czyli kawał historii polskiej motoryzacji". (PR, 9.06.2018)

 

Ostatecznie FSO zawarła umowę licencyjną z włoskim Fiatem w 1965 roku na produkcję nowoczesnego samochodu Fiata 125, który na rynku włoskim miał zadebiutować w 1967 roku. Rok później umowa została zatwierdzona przez Radę Ministrów. 28 listopada 1967 roku z taśmy produkcyjnej na Żeraniu, zaledwie kilka miesięcy po włoskiej premierze, zjechał Fiat 125p. Dla odróżnienia modeli do nazwy samochodu dodano literę "p" oznaczającą Polskę. Produkcja nowego modelu wymusiła zmiany w całym polskim przemyśle samochodowym. Zakłady współpracujące z FSO musiały dostosować się do produkcji fiatów.


Posłuchaj
08:42 Wywiad z miłośnikiem fiata 125 Mieczysławem Koziarskim (PR, 24.02.1977) Wywiad z miłośnikiem fiata 125 Mieczysławem Koziarskim. (PR, 24.02.1977)

 

- Na samym początku w latach 70. samochód był bardzo drogi, a większość egzemplarzy trafiła na eksport. Z tego powodu nie każdy mógł sobie na niego pozwolić - mówił Iwo Wachowicz Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w audycji "Jubileusz 50-lecia rozpoczęcia produkcji dużego fiata."


Posłuchaj
03:48 O fiatach 125p mówił Iwo Wachowicz z Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w audycji "Jubileusz 50-lecia rozpoczęcia produkcji dużego fiata". (PR, 06 O fiatach 125p mówił Iwo Wachowicz z Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w audycji "Jubileusz 50-lecia rozpoczęcia produkcji dużego fiata". (PR, 6.09.2017)

 

Najwięcej samochodów eksportowano do Jugosławii, Czechosłowacji i na Węgry. Nawet 50 000 egzemplarzy popłynęło do Wielkiej Brytanii. Jednak najwięcej fiatów 125p jeździło po polskich drogach.

Jak każde auto produkowane w Polsce miało swoje charakterystyczne brzmienie. Samochód był nazywany "kantem", "kredensem" lub "bandziorem". Fiatów 125p używała milicja, taksówkarze (to właśnie tym modelem jeździli bohaterowie "Zmienników"), a nawet pokonywano na nim rekordy prędkości. Auto zyskało wielu fanów.


Posłuchaj
01:45 Pobicie rekordu świata szybkości na fiacie 125p przez Sobiesława Zasadę. Relacja Polskiego Radia (PR, 23.06.1973) Pobicie rekordu świata szybkości na fiacie 125p przez Sobiesława Zasadę. Relacja Polskiego Radia. (PR, 23.06.1973)

 

seb/im