Czarne statystyki z naszych dróg, tragiczne wypadki autobusów i transporterów oraz rosnące zagrożenie życia na polskich misjach zagranicznych, są dla naukowców wyzwaniem do tworzenia opracowań podnoszących bezpieczeństwo.
Zdaniem dr inż. Andrzeja Muszyńskiego, dyrektora Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie, głównym zadaniem współczesnych systemów bezpieczeństwa jest ochrona pasażera i kierowcy. W audycji "Człowiek i nauka" wyjaśniał on, że systemy bezpieczeństwa czynnego mają na celu m.in pomaganie kierowcy w niedopuszczeniu do przewrócenia się autokaru lub uniknięciu wypadku drogowego.
- My zaś zajmujemy się systemami bezpieczeństwa biernego, które zakładają, że wypadek już nastąpił. Zadaniem naszych konstrukcji jest to, żeby obrażenia, które powstaną w jego wyniku, były jak najmniejsze – podkreślił w rozmowie z Arturem Wolskim.
- Obecnie zajmujemy się projektem dotyczącym autobusów piętrowych, gdyż są one szczególnie narażone na niebezpieczeństwo przewrotu, ze względu na wysoko położony środek masy – informuje Bogusław Pijanowski, zastępca dyrektora Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie.
Naukowcy opracowują urządzenie, które, w trakcie wywracania się autobusu, spowoduje uruchomienie się konstrukcji, złagadzające skutki katastrofy. Z bocznej płaszczyzny pojazdu, ma wysuwać się struktura, która przejmie część energii w momencie jego przewrotu i spowolni ten proces.
Zdaniem prof. Eugeniusza Rusińskiego, prorektora Politechniki Wrocławskiej, należy zadbać o wyposażenie busów w nowoczesne fotele. Pasażerowie nie powinni się z nich zsuwać, muszą być one dopasowane do ciała, mieć zagłówki, jak w samochodach osobowych i posiadać pasy nie tylko biodrowe, ale także trójpunktowe lub czteropunktowe.
– Niezmiernie ważne są też poduszki, które powodują, że w momencie zderzenia głowa będzie leciała do przodu. Trzeba te rozwiązania wymusić na producentach autobusów – podkreślił gość radiowej Jedynki.
W dalszej części audycji eksperci opowiadają o transporterach opancerzonych dla żołnierzy w Afganistanie i o nowych opracowaniach techniczno-inżynierskich (ubraniach i wozach bojowych odpornych na miny).
(pp)