Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Luiza Łuniewska 02.09.2011

Świat potrzebuje twoich pomysłów

Bożena Lublińska-Kasprzak (PARP): Chcemy zachęcać przedsiębiorców, aby stawali się bardziej innowacyjni.
Konferencja Świat potrzebuje Twoich pomysłówKonferencja "Świat potrzebuje Twoich pomysłów"fot: mat. promocyjne

Siła rozwoju najlepszych gospodarek światowych zależy od innowacyjności i potencjału kreatywności. Badania jednoznacznie wykazują, że inwestycje w innowacje są w długiej perspektywie korzystne zarówno dla pojedynczych przedsiębiorstw, jak i dla całej gospodarki. Niestety, w Polsce tylko 15 proc. małych i 60 proc. największych firm prowadzi działalność innowacyjną.

- Stąd nasza akcja - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. Jej zdaniem Polacy, jako jednostki, są kreatywni, ale nie przekłada się to na kreatywność społeczeństwa. Brakuje kapitału społecznego.

Kampania "Świat potrzebuje twoich pomysłów" ma zwiększać świadomość i wiedzę na temat roli innowacji w budowaniu przewagi konkurencyjnej firm i całej gospodarki oraz zachęcać do podejmowania i rozwijania działalności innowacyjnej, a także ukazywać wynikające z niej korzyści.

- Pomysł opiera się na tym, by włączyć w ten proces ośrodki naukowe, osoby prywatne, dziennikarzy. Każdy może mieć dobry pomysł - tłumaczy. W ramach akcji zostanie uruchomiony portal o innowacyjności (www.pi.gov.pl) oraz katalog jednostek, które mogą wesprzeć firmy w procesie innowacji. Przedsiębiorcy będą mieli możliwość skorzystania z wizyt studyjnych w ośrodkach szkoleniowych. Agencja dysponuje też środkami na dotacje. - Choć innowacje nie zawsze są kosztowne, niektóre wręcz bezkosztowe - podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak.

Wyniki badań PARP pokazują, że innowacyjność napotyka na szereg barier rozwojowych. W przypadku każdego człowieka mogą być to jego cechy indywidualne - brak wiary w skuteczność swoich działań, konformizm, ale także uwarunkowania kulturowe, społeczne oraz organizacyjne. Na poziomie przedsiębiorstw są to bariery wewnątrzorganizacyjne - brak postrzegania kreatywności jako ważnego czynnika prorozwojowego czy strategia firmy nakierowana na proste wytwarzanie produktów, gdzie innowacyjność odbierana jest jako czynnik mnożący ryzyka, jest nieakceptowana przez osoby zarządzające. Kreatywność jednostek nie wystarcza, jeżeli otoczenie, w którym funkcjonują, nie akceptuje ich i nie wspiera. Dlatego istnieje bardzo wyraźna potrzeba likwidowania tych barier oraz promowania działań innowacyjnych na wielu poziomach.

Rozmawiała Halina Lichocka.

(lu)