Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Ewa Dryhusz 16.11.2011

Reportaż dowodem na misję publicznych mediów

Andrzej Siezieniewski (prezes Polskiego Radia): Reportaż to perła w oceanie słów. Znaleźliśmy kolejne dwie perły do całego sznura pereł, którymi radio może się poszczycić.
Andrzej Siezieniewski w studiu radiowej JedynkiAndrzej Siezieniewski w studiu radiowej Jedynkifot: Wojciech Kusiński/PR

- Nie sposób się nie uśmiechać, kiedy nasi dziennikarze zbierają kolejne nagrody w dziedzinie niezwykle trudnej, która funkcjonuje w pełnym wymiarze w radiu publicznym - mówił prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski podczas specjalnej uroczystości.

Podczas spotkania w Studiu im. Władysława Szpilmana ogłoszono werdykty dwóch konkursów: Grand Prix KRRiT oraz "Mazury Cud Natury".

Laury zdobyły dziennikarki Studia Reportażu i Dokumentu: Grand Prix KRRiT przyznano Patrycji Gruszyńskiej-Ruman, a zwyciężczynią konkursu "Mazury Cud Natury" została Ewa Michałowska.

>>>Sukces Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia

/

– To jest jeden z najdobitniejszych dowodów, że Polskie Radio wypełnia swoją misję. Reportaż to jeden z najbardziej szlachetnych gatunków, stawia ważne pytania i na niektóre z nich odpowiada. Polskie Radio, radio niekomercyjne, nasze wspólne radio – słuchaczy, którzy płacą abonament, albo go nie płacą, ale słuchają Polskiego Radia, to jest rzeczywiście niesłychana wartość - mówi Jan Dworak, przewodniczący KRRiT. - Polskie Radio z reportażem, słuchowiskiem, Teatrem Polskiego Radia to jest nasza instytucja kultury – dodaje gość Jedynki.

Misja mediów publicznych

Goście radiowej Jedynki poszukiwali "recepty" na stabilne finansowanie mediów publicznych – opłacanie abonamentu i przepisy prawne.

Andrzej

– Przekornie należy tych, którzy nie płacą, namawiać do słuchania radia: gdy to zrobią, dostrzegą źródła prawdziwej wartości, jakie radio ze sobą niesie – ocenia Andrzej Siezieniewski. Zdaniem prezesa Polskiego Radia to, że media publiczne popadły w pewne tarapaty finansowe, jest wynikiem zawirowania dziejowego. Pojawienie się na rynku konkurencji odwróciło uwagę od mediów publicznych i ich roli. – My inicjujemy debatę o mediach publicznych, mamy tutaj ogromne wsparcie KRRiT, inicjujemy dyskusję, licząc na to, że politycy także dosłyszą nasz głos i stworzą nam warunki do wypełniania naszych zadań misyjnych – podkreśla Andrzej Siezieniewski.

>>>Dziennikarz radiowej Jedynki nagrodzony

Przewodniczący KRRiT dodaje, że rozmowy o zagwarantowaniu stabilności mediów publicznych – poprzez abonament albo inną formę pozwalającą na właściwe działanie mediów publicznych – trzeba prowadzić. – Mamy cały zestaw rozwiązań prawnych, będziemy przekonywali polityków wszystkich opcji, żeby zwrócili uwagę na to, jaka wielka siła argumentu stoi za mediami publicznymi, jak wiele od nich oczekujemy. Media publiczne te role pełnią w sposób, którego nie jest w stanie nikt zastąpić. Liczymy na zrozumienie i wsparcie nas w tej sprawie. I to wcale nie będzie oznaczało podwyżki abonamentu, a być może nawet jego obniżkę – przekonuje Jan Dworak.

Rozmawiał Paweł Wojewódka.

(ed)

>>>Przeczytaj całą rozmowę