Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Justyna Golonko 31.01.2011

Polacy lubią produkty markowe, ale wybierają podróbki

Polacy zwracają uwagę na marki, ale dla Polaka ważna też jest cena. Polacy kupują mnóstwo marek z tym, że jak mówi ekspert bardzo często są to marki podrobione. W takich krajach jak Polska wiele produktów powołuje się na marki, ale są to marki podrobione.
Polacy lubią produkty markowe, ale wybierają podróbki  fot. Summi/Wikimedia Commons/CC

W Polsce trwa spór między dwoma producentami napojów energetycznych. Jak czytamy w „Rzeczpospolitej” obie firmy walczą o używanie tej samej nazwy. Dziś na naszym rynku liczą się już bardzo same marki, ale jak mówi Mirosław Boruc prezes Instytutu Marki Polskiej najważniejsza jest tzw. osobowość marki. I w to inwestują dziś firmy, bo tylko wtedy produkt na stałe można wypromować. Marka to poważna inwestycja na długi okres. Osoby, które chcą sprzedawać produkty sezonowo nie muszą inwestować w markę.

Osobowość marki jak mówi Boruc, polega na tym, że firma jak człowiek musi pokazać swój charakter, jakie ma walory moralne, czy np. można na nią liczyć w każdej chwili. Musimy być pewni, że na daną firmę możemy liczyć i że np. przedsiębiorca nie zaskoczy nas nagłą decyzją o zaprzestaniu produkcji. Dodatkowo firma musi pokazać klientowi, że robi także coś fajnego i ciekawego oprócz samego produktu, stąd marki tak bardzo stawiają na całą sferę emocji. Marka to są właśnie emocje.

Polacy zwracają uwagę na marki, ale dla Polaka ważna też jest cena. Polacy kupują mnóstwo marek z tym, że jak mówi ekspert bardzo często są to marki podrobione. W takich krajach jak Polska wiele produktów powołuje się na marki, ale są to marki podrobione.

Co ciekawe, jak mówi Mirosław Boruc prezes Instytutu Marki Polskiej marka polega na tym, że jeśli się ją już zbuduje, to nie trzeba się już tak mocno reklamować. Reklama jest już tylko metodą podtrzymywania marki już istniejącej, nakłady na reklamę w tym wypadku już nie są tak duże.