Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Petar Petrovic 15.06.2011

Przyszłość należy do busików

W ciągu ostatnich kilku lat ponad połowa państwowych przedsiębiorstw, które woziły pasażerów w dalsze trasy, czyli tzw. PKS-ów, zostało sprywatyzowanych.
Przyszłość należy do busikówfot. PAP/Jacek Bednarczyk

Na blisko 20 tys. pojazdów firmy prywatne mają już 10 tys.

- Te duże przedsiębiorstwa, które podlegają statystyce, zatrudniające powyżej dziewięciu pracowników, mają 60-70 proc. rynku. Jest ich ponad 230 - powiedział Zdzisław Szczerbaciuk, Prezes Polskiej Izby Gospodarczej i transportu Samochodowego i Spedycji.

W "Sygnałach Dnia" tłumaczył, że opłacalność przewozów jest znikoma i sytuacja ta stale się pogarsza. Spadek rentowności wynika z coraz mniejszej liczby osób, które korzystają z tego środka komunikacji.

- Główną przyczyną jest starzenie się społeczeństwa i coraz mniejsza liczba uczniów – dodał gość radiowej Jedynki.

Wartość tych spółek jest jednak wysoka, gdyż znajdują się one na atrakcyjnych gruntach.

Zdzisław Szczerbaciuk zaznaczył, że na liniach dalekobieżnych zaczyna zwyciężać komunikacja prowadzona małymi busami, które mogą osiągać dużą szybkość.

W Polsce maksymalna prędkość dla autobusów to 70 km/h, nie ma dróg ekspresowych i autostrad, na których można jeździć 100 km/h.

Rozmawiała Justyna Golonko

(pp)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy wybrać "Przyszłość należy do busików" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

"Sygnałów Dnia" można słuchać w dni powszednie od godz. 6:00.