- Wyjątkowy w tym przypadku jest fakt, że serwis ten był współtworzony przez Centralny Ośrodek Informatyki (jednostkę rządową) i społeczność informatyków.
- To efekt współpracy całego środowiska IT: struktur rządowych, fundacji, prywatnych firm i freelancerów. To ich sposób na pomoc uchodźcom.
- Spędzili wiele godzin na udoskonalaniu i przygotowaniu serwisu do dalszego rozwoju.
Tomasz Rychter, dyrektor Departamentu Jakości e-Usług w Centralnym Ośrodku Informatyki, przyznaje, że sygnał w sprawie uruchomienia serwisu pochodził - już w dniu wybuchu wojny - z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
- Z drugiej strony nasi pracownicy, kiedy tylko zobaczyli te wydarzenia z Ukrainy, zaczęli zgłaszać się do nas i mówić, że powinniśmy jak najszybciej stworzyć serwis, który zbierze informacje pozwalające na zaadresowanie tych wszystkich pytań, które się pojawią. Inicjatywa była więc tak naprawdę z dwóch stron - wyjaśnia Tomasz Rychter.
Podjęto decyzję o rozpoczęciu prac. - W piątek rano mieliśmy więcej chętnych do utworzenia strony i do pracy, niż potrzebowaliśmy. Pracowaliśmy intensywnie i po dwóch nieprzespanych nocach serwis był gotowy już w niedzielę - dodaje.
Rosnące zainteresowanie
Kiedy strona już działała, do Centralnego Ośrodka Informatyki zaczęły zgłaszać się osoby prywatne, związane z fundacjami, i przedstawiciele firm, którzy oferowali swoją pomoc.
- W tym momencie razem wypracowaliśmy ideę, że chcemy rozwijać tę stronę. Wiemy, że ona będzie potrzebna zarówno na czas wojny, jak i po wojnie. Wiemy też, co powinniśmy zrobić i co dodać do tej strony, aby była jak najbardziej użyteczna. Kilka dni temu uruchomiliśmy część ofertową, żeby dodatkowo umożliwić pomoc - tłumaczy Tomasz Rychter.
Oferty mogą zgłaszać uchodźcy potrzebujący pomocy, jak i ci, którzy chcą pomóc Ukraińcom. Wystarczy wypełnić formularze, które następnie są przesyłane do koordynatorów wojewódzkich. Formularz wysyłany jest za pomocą profilu zaufanego. W ten sposób eliminowani są nieuczciwi internauci, którzy przesyłają nieprawdziwe informacje dotyczące oferowanej pomocy.
Jakie ogłoszenia?
W serwisie znajdują się oferty dotyczące noclegów, mieszkań na dłużej, pomocy materialnej czy transportu. Nie ma jednak ogłoszeń w sprawie pracy. Dlaczego?
- Zdecydowaliśmy, że wyjdziemy od mniejszego zakresu, żeby jak najszybciej udostępnić działającą część, która pokaże, że można dodawać oferty, i potwierdzi, że został osiągnięty zamierzony cel. Koordynacja tego przedsięwzięcia była sporym wyzwaniem, ponieważ jak pracuje wiele osób, to pojawiają się różnego rodzaju trudności, np. żeby dwie osoby nie pracowały nad tym samym, a także żeby skoordynować następne etapy pracy - mówi Tomasz Rychter.
Dlatego zdecydowano, że kolejne rodzaje ofert będą dodawane z czasem. - Naszym nadrzędnym celem jest długofalowe rozwijanie tego serwisu - słyszymy.
08:10 Jedynka/Cztery pory roku - 1.04.2022 pomoc serwis Wystartował serwis z ogłoszeniami dla uchodźców. Jak działa? (Jedynka/Cztery pory roku)
Czytaj także:
***
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadziła: Joanna Racewicz
Gość: Tomasz Rychter (dyrektor Departamentu Jakości e-Usług w Centralnym Ośrodku Informatyki)
Data emisji: 1.04.2022 r.
Godzina emisji: 9.36
DS
![wiadomości po ukraińsku nowe](https://static.prsa.pl/images/2bebb268-bd11-4ab7-b42b-a08cd7ee4969.jpg)