Ranking jakości transportu w krajach członkowskich UE został opublikowany w czwartek przez Komisję Europejską. W przypadku Polski negatywnie został oceniony m.in. poziom polskiej infrastruktury transportowej, a także stan bezpieczeństwa na drogach i na kolei.
Według gościa "Popołudnia z Jedynką", w Polsce jest dużo znaczonych pieniędzy na infrastrukturę, czyli takich, które samorząd może wydać tylko na infrastrukturę i pojazdy, a nie może wydać na to, żeby te pojazdy jeździły, czyli żeby zapłacić stawki dostępu do infrastruktury.
- Choćby pieniędzy w systemie było dwa razy więcej, to ten system i tak będzie kulawy i nie będą one właściwie wykorzystywane - przekonywał ekspert.
Wolne Pendolino?
- Te pociągi wyprzedzają naszą infrastrukturę - uważa dr Wolański komentując zakup przez PKP Intercity składów Pendolino. Zamówione przez spółkę pociągi miały jeździć z prędkością 250 km na godzinę, tymczasem firma Alstom chce dostarczyć składy o prędkości maksymalnej 160 km na godzinę.
- W Polsce nie ma infrastruktury dopuszczonej do jazdy 200 km na godzinę w związku z tym żaden pojazd szynowy nie może przejść testów - dodał.
Firma Alstom, która ma wyprodukować dla PKP Intercity 20 składów musi dostarczyć pierwsze wagony już w maju. Firma chce, by te pierwsze miały specyfikację o niższym standardzie niż wymagana w przetargu - chodzi o prędkość maksymalną.
Rozmawiał Krzysztof Rzyman.
"Popołudnie z radiową Jedynką" od poniedziałku do piątku od godz. 15.00 do 20.00. Zapraszamy do słuchania!
to/ag