Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Agnieszka Kamińska 29.01.2013

Co z LOT-em? Są trzy koncepcje działań

Z zarządzaniem LOT-em jest coś nie w porządku – zgodzili się goście Jedynki. Bartłomiej Bodio, który ma doświadczenie w branży lotniczej, mówił że są trzy drogi wyjścia.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjnesxc.hu

- Platforma przez ostatnie pięć lat doprowadziła do wymiany kilku prezesów i na dobrą sprawę do upadku tej firmy – oceniał w "Debacie” Jedynki Dariusz Joński (SLD). Zauważył, że LOT notował straty od kilku lat, ostatni prezes LOT twierdził, że będą 52 miliony zł zysku, a tymczasem okazało się, że będzie 200-300 mln zł strat. - Złożyliśmy wniosek o informację rządu na temat sytuacji w PLL LOT. Zgodnie z decyzją konwentu będzie ona przedstawiona na posiedzeniu komisji, m.in. skarbu. Zapytamy, dlaczego rząd dał 400 mln zł pożyczki, ma być jeszcze 600 mln zł, a nikt za to nie odpowiada? – poinformował Joński. Dodał, że widać zupełny brak nadzoru i pyta co robili minister skarbu i rada nadzorcza.

Józef Racki (PSL) uważa, że jeśli chodzi o infrastrukturę LOT-u zrobiono wiele. – Podzielam stanowisko, że z zarządzeniem LOT-em jest coś nie w porządku. Jak to jest, że rada nadzorcza pozwala marnować ten dorobek – zastanawiał się poseł. Ma nadzieję, że nowy konkurs pozwoli wyłonić odpowiedniego kandydata na prezesa.

Bartłomiej Bodio (Ruch Palikota) powiedział, że w ostatnich latach mieliśmy 14 prezesów LOT-u, a od 2000 roku państwo włożyło w tę firmę 4 mld złotych. Uważa, że są trzy koncepcje restrukturyzacji LOT-u. Pierwsza to pomoc publiczna, choć według Bartłomieja Bodio oznaczałoby to nawet trzy wpłaty po 400 mln złotych. Druga przekazanie tego co zostanie z majątku LOT-u do EuroLOT-u. Bodio ocenia jednak, że EuroLOT jest skażony tymi samymi chorobami co LOT, ma mniejsze zadłużenie nominalnie, ale w przeliczeniu na pasażerów i kilometry o wiele większe. Trzecia koncepcja to budowanie nowej spółki. Dodał, że we wszystkich trzech przypadkach trudno będzie uzyskać zgodę Unii Europejskiej.

Marzena Wróbel (SP) chciałaby zapytać ministra skarbu, jak sprawowano nadzór nad LOT-em. Zaznacza, że nadzór nad spółkami skarbu państwa powinien być permanentny. Pyta więc, dlaczego pozwolono, by LOT tak dramatycznie się zadłużył.

Gośćmi audycji byli Marcin Mastalerek (PiS), Bartłomiej Bodio (RP), Józef Racki (PSL), Dariusz Joński (SLD), Marzena Wróbel (SP)

Rozmawiał Przemysław Szubartowicz

agkm

>>>Przeczytaj całą debatę