Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 02.06.2014

Dlaczego warto dbać o zaufanie w biznesie?

Zaufanie w biznesie przynosi wymierne ekonomiczne korzyści. Według badań dla ponad 70 proc. Polaków ma znaczenie wystawiany przez renomowaną instytucję certyfikat, który potwierdza rzetelność firmy, od której chcą kupić towar lub usługę.
Dlaczego warto dbać o zaufanie w biznesie?Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Sebastian Kotow o zaufaniu w biznesie (Polskie Radio)
Czytaj także

Firma, która cieszy się zaufaniem na rynku, osiąga lepsze wyniki w biznesie, jest lepiej postrzegana przez kontrahentów, zyskuje na tym.

- Zaufanie jest twardą ekonomiczną, bo zawsze wpływa na dwa elementy w biznesie: na szybkość i na koszty – twierdzi Sebastian Kotow, wiceprezes firmy specjalizującej się w poprawie wydajności.

Ufać trzeba mądrze

Jak przekonuje Kotow, można zdefiniować kilka kręgów zaufania.

- Pierwszym, najważniejszym kręgiem jest zaufanie do siebie. Drugim elementem jest zaufanie w relacjach wewnętrznych, z klientami, dostawcami, współpracownikami – mówi Kotow.

Jak dodaje, chodzi tutaj o mądre zaufanie. Według niego ślepe zaufanie nie ma pozytywnej wartości ekonomicznej, ale drugą skrajnością jest kompletny brak zaufania. Zaufanie musi być więc poddane pewnej analizie, ale jak podkreśla Kotow, ludzie lubią, jak im się ufa.

Zaufanie przekłada się na wyniki finansowe

Jeśli dana firma cieszy się zaufaniem, to jej wyniki ekonomiczne mogą być nawet kilkanaście razy lepsze od wyników firmy, która sytuuje się w tym samym obszarze rynku, ale tego zaufania nie ma.

- Musimy pamiętać, że to nie jest kwestia uczuć klientów, ale pewnej historii, pewnych doświadczeń z daną firmą – mówi Kotow.

Umiejętność przyznania się do błędu

Jak podkreśla, największym zaufaniem nie koniecznie cieszą się firmy, które są doskonałe i nie popełniają błędów, bo czasem naprawa pomyłek może również przyczynić się do wzrostu zaufania klientów do danej firmy. Ważne, jak firmy komunikują się z klientami, że potrafią przyznać się do swoich błędów i nie powtarzać ich w przyszłości.

Eksperci przypominają, że zaufanie nie jest dane raz na zawsze, ale jest tak istotne, że wyprzedza np. pod względem ważności dla klienta, takie kwestie, jak przyszła sytuacja finansowa firmy, ilość tworzonych miejsc pracy czy wpływ na środowisko. Warto więc dbać o zaufanie.

Elżbieta Mamos, awi