Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 13.02.2015

Projekt ustawy o administracji podatkowej już w marcu?

Resort finansów liczy, że w marcu rząd przyjmie projekt ustawy o administracji podatkowej - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica. Zaznaczył, że proponowane przez MF regulacje nie budzą wątpliwości merytorycznych, są dopracowywane legislacyjnie.
Jacek KapicaJacek KapicaMinisterstwo Finansów

Kapica poinformował, że w środę projekt ustawy o administracji podatkowej został zaakceptowany przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Komitet ten zajmował się projektem, ponieważ znajduje się w nim element podstaw legislacyjnych funkcjonowania Centralnego Rejestru Danych Podatkowych. - Projekt najprawdopodobniej 26 lutego będzie przedmiotem obrad Komitetu Rady Ministrów, a następnie Rady Ministrów - powiedział wiceminister.
Jak dodał obecnie projekt jest przedmiotem dopracowywania legislacyjnego w Rządowym Centrum Legislacji, ale przepisy nie rodzą już wątpliwości merytorycznych. - Liczymy, że w marcu rząd przyjmie projekt. Zależy nam, aby w drugim kwartale do prac mógł przystąpić Sejm i aby ustawa została uchwalona jeszcze w tej kadencji parlamentu - podkreślił Kapica.
Modernizacja polskiej administracji podatkowej
Projekt przewiduje modernizację polskiej administracji podatkowej, co jest m.in. odpowiedzią na zalecenia UE z połowy ubiegłego roku w związku z przedstawionym przez Polskę krajowym programem reform i programem konwergencji.
UE zarekomendowała wprowadzenie zmian, które zapewnią trwałą redukcję nadmiernego deficytu w 2015 r. m.in. poprzez poprawę przestrzegania prawa podatkowego, w tym przez usprawnienie skuteczności administracji podatkowej. Komisja Europejska zauważyła bowiem, że z powodu niewydolności administracji podatkowej przepisy podatkowe w Polsce nie są przestrzegane.
Nowe przepisy zastąpią ustawę o urzędach i izbach skarbowych
Nowe przepisy mają zastąpić ustawę o urzędach i izbach skarbowych, od uchwalenia której minęło prawie 20 lat. Przewidziane w projekcie regulacje obejmują: zadania oraz organizację Administracji Podatkowej, wprowadzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej i zasady naboru na stanowiska w tej administracji.
W projekcie zakłada się też powołanie Szefa Administracji Podatkowej podległego ministrowi finansów. Będzie nim wiceminister powoływany przez premiera na wniosek ministra finansów. Będą mu podlegać dyrektorzy izb skarbowych, dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz naczelnicy urzędów skarbowych. Biuro Krajowej Informacji Podatkowej będzie organem specjalizującym się w wydawaniu interpretacji podatkowych, co zapewni ich jednolitość.
Utworzenie Centralnego Rejestru Danych Podatkowych
Przewidziano też utworzenie Centralnego Rejestru Danych Podatkowych, który ma być fundamentem nowoczesnych rozwiązań informatycznych administracji podatkowej. Ma on służyć gromadzeniu i przetwarzaniu danych dotyczących m.in. rozliczeń podatkowych. Umożliwi też wymianę informacji między jednostkami administracji podatkowej i administracji publicznej.
Planowane jest także utworzenie Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej, która będzie wsparciem zarówno dla pracowników administracji, jak i dla podatników.
Wprowadzenie asystenta podatnika
MF zaplanowało w projekcie m.in. wprowadzenie instytucji asystenta podatnika. Będą z niego mogli skorzystać podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej i w związku z tym mogą mieć pewne trudności w rozumieniu, czy też stosowaniu przepisów prawa podatkowego. Asystent ma udzielać informacji o obowiązkach podatkowych, o sprawach załatwianych w innych organach podatkowych oraz w ZUS. Z pomocy asystenta będzie można korzystać maksymalnie przez 18 miesięcy.

PAP, awi

/