Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Borys 20.10.2015

Firmy rodzinne: koniec mitu prywaciarza i cwaniaka

Przedsiębiorczy, pracowity, zaradny i odważny – to główne cechy, z jakimi kojarzy się statystycznemu Kowalskiemu właściciel prywatnej, rodzinnej firmy - wynika z opublikowanego we wtorek badania Fundacji Firmy Rodzinne.
Posłuchaj
  • Tomasz Wróblewski z Grand Thorton podkreśla, że osoby prowadzące firmy rodzinne oceniane są między innymi jako uczciwe i odważne
  • Prezes fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak-Grupińska dodaje, że przedsiębiorczość w Polsce się rozwija, choć przepisy często wspierają firmy z kapitałem zagranicznym
Czytaj także

Badanie FFR pt. "Polacy o firmach rodzinnych" zrealizowano pomiędzy 21 a 28 sierpnia br. na grupie 1000 osób powyżej 18 roku życia. Wynika z niego, że Polacy mają coraz lepszą opinię nt. firm rodzinnych.

Autorzy badania wskazali, że ankietowani pytani o to, jakimi cechami charakteryzują się firmy rodzinne wskazywali na: tradycję, wiarygodność, rzetelność, solidność, a także na wysoką jakość oraz uczciwość.

- Silne zaufanie Polaków do firm rodzinnych w dużym stopniu może wynikać z osobistej odpowiedzialności właścicieli za biznes, którzy nierzadko gwarantują jakość produktów własnym nazwiskiem – napisano oceniając wyniki badania.

Dobre skojarzenia

Wynika z niego ponadto, że właściciele takich firm budzą wśród Polaków dobre skojarzenia. - Właściciel firmy rodzinnej jest według badanych przedsiębiorczy, pracowity, zaradny, kreatywny, odważny i uczciwy – czytamy. Autorzy badania zwrócili też uwagę, że negatywne cechy (m.in. chaotyczny, leniwy, autokratyczny, przebiegły) należały do najrzadziej wybieranych przez respondentów.

- Wyniki badania, które przedstawiamy w raporcie napawają mnie ogromnym optymizmem. Wielokrotnie spotykałam się z przedsiębiorcami, którzy nie byli przekonani o tym, czy przyznawać się do rodzinnego charakteru działalności w obawie przed stereotypowym potraktowaniem przez otoczenie. Teraz mogę z pełnym przekonaniem mówić im, że nie ma powodów do obaw w tym zakresie - podkreśliła prezes Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak-Grupińska.

Jak dodała z pełnym przekonaniem można mówić o przełamaniu negatywnego stereotypu prywaciarza – cwaniaka, który żeruje na naiwności klientów i wyzyskuje swoich pracowników.

Więcej za produkty firmy rodzinnej

Z badania wynika ponadto, że ponad 1/3 respondentów deklarowała, iż jest gotowa zapłacić nawet 15 proc. więcej za produkt firmy rodzinnej mając za alternatywę porównywalny produkt z firmy, która nie deklaruje rodzinnego charakteru działalności. Wśród osób, które tak wskazywały najwięcej osób stwierdziło, że są gotowe "przepłacić" ze względu na dodatkową jakość produktu, której osobiście pilnuje właściciel firmy, a także polskie pochodzenie produktu.

Autorzy badania zwrócili jednak uwagę, że firmy rodzinne nie zdają sobie sprawy z ogromnego potencjału wizerunkowego, jaki za nimi stoi. Wśród ankietowanych jedynie jedna piąta przyznała, że miała styczność z jakimkolwiek oznaczeniem produktu, które informowałoby o tym, że pochodzi on z firmy rodzinnej. W ocenie ekspertów taki wynik nie dziwi biorąc pod uwagę dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, z których wynika, iż zaledwie jedna czwarta firm rodzinnych z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw komunikuje swoją rodzinność. Tymczasem zdecydowana większość ankietowanych (70 proc.) wskazało, że informacja o rodzinnym pochodzeniu produktu powinna znajdować się bezpośrednio na jego opakowaniu.

Partner zarządzający w Grant Thornton w Polsce Dariusz Bednarski komentując wyniki badania FRR stwierdził, że "prawdopodobnie mało która profesja mogłaby się pochwalić tak pozytywnym zbiorem skojarzeń". - Polacy przez ćwierć wieku kapitalizmu zrozumieli, że to nie politycy tworzą miejsca pracy i podstawy egzystencji społeczeństwa, ale że robią to ludzie, którzy odważyli się wziąć na siebie ryzyko prowadzenia biznesu - wskazał.

- Niestety, sami przedsiębiorcy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, jak ogromnym cieszą się zaufaniem. Zdarza się, że wręcz tę rodzinność ukrywają, obawiając się braku społecznej akceptacji - zaznaczył.

Fundacja Firmy Rodzinne powstała w 2011 r. i jest organizacją not for profit. Jej misją jest bezinteresowne wspomaganie członków rodzin prowadzących firmy rodzinne i reprezentowanie ich interesów.

PAP, abo