Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Anna Borys 18.11.2015

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości: warsztaty i szkolenia

Warsztaty i szkolenia dla przyszłych i obecnych przedsiębiorców. W 160 krajach świata trwa Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. W Polsce biorą w nim udział wszystkie większe miasta.
Posłuchaj
  • O Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości w Polskim Radiu 24 mówi Szymon Lach z Fundacji Światowy Tydzień Przedsiębiorczości (Karolina Mózgowie, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)

Największy akcent jest położony na kwestię zakładania nowej firmy: dlaczego warto i jakie są tego konsekwencje - mówi Szymon Lach z Fundacji Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. - Przedmiotem warsztatów są kwestie dotyczące rozwijania swojej działalności na początkowym etapie, czyli dla osób które jeszcze jej nie mają, ale przymierzają się do tego, żeby firmę otworzyć. Mamy też wydarzenia dla osób, które są przedsiębiorcami i które chcą się dalej rozwijać. Szukają porad prawnych, czy księgowych. Są również spotkania dla studentów, którzy zastanawiają się nad otworzeniem własnej firmy – wylicza rozmówca.

Pierwsze dwa lata są kluczowe

Dziennie w Polsce powstaje około tysiąca firm. Pierwsze dwa lata działalności są dla nich kluczowe. Nie bez wpływu na decyzję o zamknięciu działalności jest pełna stawka ZUS po 2 latach. - Ta różnica jest ogromna, kiedy przez pierwsze dla lata stawka jest obniżona, po tym okresie ona wzrasta do 1100 zł. Powinniśmy brać przykład z innych krajów. W Wielkiej Brytanii te stawki są zdecydowanie niższe. Na wyspach założenie działalności gospodarczej trwa kilkanaście godzin, a kosztuje 15 funtów – podkreśla gość.

Formalności to największa przeszkoda  

Zdaniem Szymona Lacha, u nas ciągle trzeba uprościć formalności związane z zakładaniem firmy. - Ilość formalności i liczba podpisów, jeżdżenia po urzędach. Oczywiście można założyć firmę przed Internet, ale jest to bardzo podstawowa forma. Jeżeli potrzebne są konkretne zmiany, to i tak trzeba do urzędu się wybrać. Czas i ilość formalności to są dwie kluczowe sprawy – dodaje.

Aby pobudzać przedsiębiorczość, potrzebna jest też edukacja w szkołach podstawowych i gimnazjach nt. tego, dlaczego warto zakładać firmy i jak to w praktyce wygląda.

Karolina Mózgowie, abo