Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 07.04.2016

Jak wspierać eksport: po niemiecku, brytyjsku, czy koreańsku?

Jednym z filarów planu wicepremiera Mateusza Morawieckiego ma byś eksport i ekspansja zagraniczna polskich firm.
Posłuchaj
  • Czy mająca powstać Agencja Wspierania Eksportu powinna wzorować sie na wzorach brytyjskich, niemieckich czy koreańskich, mówi w POlskim radiu 24 Dionizy Smoleń, lider zespołu do spraw sektora publicznego w PWC./ylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Kluczową rolę do odegrania będzie tutaj mieć Agencja Wspierania Eksportu.

W 28 krajach UE działa 24 instytucje wspierające eksport i eksporterów

PWC przeanalizowało sytuację w innych krajach i okazuje się, że na 28 krajów Unii Europejskiej w 24 mamy instytucje mające za zadanie promowanie eksportu. Niektóre agencje powstały już w latach 60-tych ubiegłego wieku - na przykład w Austrii. Inne całkiem niedawno. W Szwecji w 2013 roku albo w Holandii w 2014.

̶  Wszystkie mają jednak za zadanie wspierać zarówno firmy już eksportujące, jak i te, które dopiero podejmują decyzje o rozpoczęciu takiej działalności - mówi Dionizy Smoleń, lider zespołu do spraw sektora publicznego w PWC.

Najważniejsza nie tylko koordynacja, ale i wsparcie „szyte na miarę”

Jak podkreśla, to co jest wspólnym wyznacznikiem tego działania, to wsparcie „szyte na miarę”. I wyjaśnia, że te agencje nie tylko koordynują wysiłki różnych instytucji, ale i dobierają wsparcie pod konkretny rodzaj firmy.

Brytyjczycy mają kilkanaście programów wsparcia

Dobrym przykładem jest agencja brytyjska, która oferuje kilkanaście programów różnego rodzaju wsparcia, inne dla małych i średnich firm, inne dla dużych, dla tych które już są za granicą, albo dla tych, którzy na zagraniczne rynki dopiero się wybierają.

Niemcy dostarczają wiedzę o poszczególnych rynkach

Ciekawym przykładem jest też agencja niemiecka, na której stronie można znaleźć kilka tysięcy różnych raportów na temat branż i gospodarek światowych.

Jak podkreśla, dla firmy, która zastanawia się nad ekspansją zagraniczną, ta informacja ma pierwszorzędne znaczenie.

̶ I dlatego nie dziwi fakt, że za niektóre raporty trzeba płacić – mówi ekspert.

Koreańczycy mogliby być wzorem dla Polski

Warto jeszcze wspomnieć o koreańskiej agencji, bo jak mówi wicepremier Morawiecki, KOTRA, mogłaby być wzorem dla nas.

Jak podkreśla, koreańską agencję odróżnia od innych długofalowa polityka działania.

Koreańczyków wyróżnia długofalowy styl działania

̶  Oni świadomie postawili na eksport ok. 30 lat temu i bardzo cierpliwie czekali na efekty. A te, w postaci boomu na produkty koreańskie przyszły w ostatnich latach.

̶  Dlatego powołując taka agencję nie należy oczekiwać efektów po roku, dwóch latach, ale poczekać na nie dłużej, bo te na pewno przyjdą, tak jak w przypadku Korei – mówi Dionizy Smoleń.

Agencja Wsparcia Eksportu miałaby połączyć kompetencje między innymi Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, KUKE, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości czy Agencji Rozwoju Przemysłu.

Sylwia Zadrożna, jk