Kluczową rolę do odegrania będzie tutaj mieć Agencja Wspierania Eksportu.
W 28 krajach UE działa 24 instytucje wspierające eksport i eksporterów
PWC przeanalizowało sytuację w innych krajach i okazuje się, że na 28 krajów Unii Europejskiej w 24 mamy instytucje mające za zadanie promowanie eksportu. Niektóre agencje powstały już w latach 60-tych ubiegłego wieku - na przykład w Austrii. Inne całkiem niedawno. W Szwecji w 2013 roku albo w Holandii w 2014.
̶ Wszystkie mają jednak za zadanie wspierać zarówno firmy już eksportujące, jak i te, które dopiero podejmują decyzje o rozpoczęciu takiej działalności - mówi Dionizy Smoleń, lider zespołu do spraw sektora publicznego w PWC.
Najważniejsza nie tylko koordynacja, ale i wsparcie „szyte na miarę”
Jak podkreśla, to co jest wspólnym wyznacznikiem tego działania, to wsparcie „szyte na miarę”. I wyjaśnia, że te agencje nie tylko koordynują wysiłki różnych instytucji, ale i dobierają wsparcie pod konkretny rodzaj firmy.
Brytyjczycy mają kilkanaście programów wsparcia
Dobrym przykładem jest agencja brytyjska, która oferuje kilkanaście programów różnego rodzaju wsparcia, inne dla małych i średnich firm, inne dla dużych, dla tych które już są za granicą, albo dla tych, którzy na zagraniczne rynki dopiero się wybierają.
Niemcy dostarczają wiedzę o poszczególnych rynkach
Ciekawym przykładem jest też agencja niemiecka, na której stronie można znaleźć kilka tysięcy różnych raportów na temat branż i gospodarek światowych.
Jak podkreśla, dla firmy, która zastanawia się nad ekspansją zagraniczną, ta informacja ma pierwszorzędne znaczenie.
̶ I dlatego nie dziwi fakt, że za niektóre raporty trzeba płacić – mówi ekspert.
Koreańczycy mogliby być wzorem dla Polski
Warto jeszcze wspomnieć o koreańskiej agencji, bo jak mówi wicepremier Morawiecki, KOTRA, mogłaby być wzorem dla nas.
Jak podkreśla, koreańską agencję odróżnia od innych długofalowa polityka działania.
Koreańczyków wyróżnia długofalowy styl działania
̶ Oni świadomie postawili na eksport ok. 30 lat temu i bardzo cierpliwie czekali na efekty. A te, w postaci boomu na produkty koreańskie przyszły w ostatnich latach.
̶ Dlatego powołując taka agencję nie należy oczekiwać efektów po roku, dwóch latach, ale poczekać na nie dłużej, bo te na pewno przyjdą, tak jak w przypadku Korei – mówi Dionizy Smoleń.
Agencja Wsparcia Eksportu miałaby połączyć kompetencje między innymi Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, KUKE, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości czy Agencji Rozwoju Przemysłu.
Sylwia Zadrożna, jk