Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Walterska 21.11.2018

Wskaźniki, które pozwolą na obniżenie VAT-u możliwe do osiągnięcia w 2019 roku

Wskaźniki przyjęte przez Ministerstwo Finansów, które pozwoliłyby na obniżenie stawek VAT do 22 proc. i 7 proc. możliwe będą do osiągnięcia najprawdopodobniej w 2019 roku - poinformował w środę w Sejmie wiceminister finansów Filip Świtała.  

- Szacujemy, że w roku 2018 wskaźnik zadłużenia będzie na poziomie 45,9 proc. Widzimy, że z 2017 r. (wskaźnik ten wyniósł - PAP) 47,7 proc., planujemy zejście na 45,9 proc. Czyli to jest tak, że cele, które spowodują obniżenie stawek są realne. Nie jest wykluczone, że już w roku 2019 być może będzie możliwe osiągnięcie tych wskaźników, o których mówimy - powiedział Świtała odpowiadając na pytanie, kiedy będzie możliwe obniżenie stawek VAT.

Minister wyjaśnił też, że drugi wskaźnik, który będzie brany pod uwagę przy ewentualnym obniżeniu VAT, to suma ujemnych odchyleń deficytu (sektora instytucji rządowych i samorządowych) od średniookresowego celu budżetowego. Na rok 2017 wynosił on 6,28 proc.

Sejm skierował do komisji ustawę zakładającą wydłużenie stawek VAT 23 proc. i 8 proc. 

Sejm nie poparł w środę wniosku o odrzucenie w pierwszym czytaniu rządowego projektu nowelizacji ustawy od podatku od towarów i usług, która uzależnia utrzymanie podwyższonych stawek VAT 8 i 23 proc. od osiągnięcia określonych wskaźników, a tym przedłuża obowiązywanie stawek co najmniej na 2019 rok.

Za zgłoszonym przez opozycję wnioskiem o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu było 177 posłów, przeciw 218, wstrzymało się trzech.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, podwyższone stawki 8 i 23 proc., wprowadzone od 2011 roku, miały obowiązywać do końca 2018 roku.

Rządowy projekt zakłada, że stawki w wysokości 23 proc. i 8 proc., jak również stawka zryczałtowanego zwrotu podatku dla rolników w wysokości 7 proc. i stawka ryczałtu dla podatników świadczących usługi taksówek osobowych w wysokości 4 proc. będą obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, w którym spełnione zostaną określone warunki relacji długu do PKB.

Pierwszy z tych warunków zakłada, że dług publiczny pomniejszony o wartość gotówki, jaką resort ma na swoich rachunkach, będzie się utrzymywał powyżej 43 proc. PKB. Drugi warunek zakłada, że różnica między deficytem sektora finansów publicznych a celem, do którego Polska zobowiązała się zmierzać, będzie większa niż 6 proc. PKB.

Priorytetem uszczelnienie systemu 

- Priorytetem pośród podejmowanych w ostatnich latach działań było uszczelnienie systemu podatku VAT oraz poprawa jego ściągalności, przede wszystkim i w pierwszej kolejności poprzez eliminację oszustw i nadużyć podatkowych, prowadzących wprost do zmniejszenia dochodów budżetu państwa z tego podatku oraz powodujących zakłócenia konkurencji na rynku, skutkujące pogorszeniem warunków prowadzenia działalności gospodarczej dla podmiotów uczciwie wywiązujących się z obowiązków podatkowych. Podjęte w tym zakresie działania skutkują wymiernymi korzyściami, w tym zwiększeniem wpływów należnych budżetowi państwa środków, które mogą być przeznaczane na realizację zaplanowanej polityki społecznej i gospodarczej - głosi uzasadnienie do projektu.

- Pamiętać przy tym należy, że podatek VAT jest podstawowym źródłem dochodów budżetu państwa. Rozpatrując zatem możliwości ewentualnych zmian w systemie opodatkowania towarów i usług (w tym zmian wysokości stawek tego podatku), należy uwzględniać zarówno oddziaływanie takiego działania na konsumentów, jak i m.in. wpływ tych zmian na sytuację budżetu państwa, ocena zaś tego wpływu powinna uwzględniać wszelkie okoliczności i aspekty życia gospodarczego i społecznego, zarówno w dłuższej perspektywie czasowej, jak i szerokiej skali - czytamy. 

PAP, NRG, kw