Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Jarosław Krawędkowski 19.03.2019

Polski Fundusz Rozwoju przejmie terminal kontenerowy w Gdańsku. To największy tego typu obiekt w basenie Morza Bałtyckiego

Polska podejmuje kolejne działanie służące wzmocnieniu naszej pozycji na mapie gospodarczej regionu Europy Środkowej i Północnej - Polski Fundusz Rozwoju, wraz z prywatnymi partnerami, zapowiada przejęcie od australijskiego kapitału gdańskiego terminalu kontenerowego DCT, oraz zainwestowanie w firmę 2 mld zł w ciągu 4 lat.
Posłuchaj
  • Polski Fundusz Rozwoju wraz z prywatnymi partnerami przejmie gdański terminal kontenerowy DCT, należący do tej pory do australijskiego kapitału. Paweł Borys, szef PFR zapowiedział na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, kolejne inwestycje w gdańskim terminalu./IAR/.
Czytaj także

Partnerami PFR są fundusze inwestycyjne i singapurski operator portowy. Sprzedającymi są: australijski koncern ‎Macquarie Group oraz trzy australijskie fundusze emerytalne.

Premier Mateusz Morawiecki o zakupie DCT Gdańsk: dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu

- Dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu i uzyskamy większe możliwości eksportowe dla naszych firm - tak premier Mateusz Morawiecki ocenił dla PAP przejęcie największego polskiego terminalu kontenerowego przez PFR i dwie firmy zagraniczne.

- Podpisanie umowy zakupu udziałów w spółce DCT Gdańsk, czyli porcie kontenerowym w Gdańsku przez Polski Fundusz Rozwoju to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. W powszechnej świadomości nazwa DCT Gdańsk nie jest tak rozpoznawalną marką jak: Orlen, PKO, Lotos, czy KGHM, ale to właśnie gdański terminal kontenerowy jest gospodarczo największym polskim oknem na świat" - wskazał premier.

Gdański terminal jest największym tego typu obiektem w basenie Morza Bałtyckiego

Jak podkreślił szef rządu, DCT to największy terminal przeładunkowy na Morzu Bałtyckim, obsługujący rocznie blisko 500 kontenerowców z całego świata, w tym największe, przewożące jednorazowo ponad 20 tysięcy kontenerów morskich.

− Dlatego właśnie DCT Gdańsk jest atrakcyjnym aktywem o strategicznym znaczeniu dla gospodarki Polski. Dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu i uzyskamy większe możliwości eksportowe dla polskich firm"- ocenił.

Partnerami Polskiego Funduszu Rozwoju są dwie globalne firmy zagraniczne, liczące się na rynku przewozów morskich

Premier wyraził przekonanie, że nowa struktura właścicielska DCT będzie jeszcze bardziej efektywna i jeszcze bardziej prorozwojowa.

− Z jednej strony bowiem znaczącym udziałowcem DCT zostaje PFR – instytucja, której celem działania jest wzmacnianie potencjału gospodarczego Polski i realizacja celów Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, a z drugiej strony nowymi partnerami gdańskiego terminalu będą globalne firmy - powiedział.

Wyjaśnił, że PSA - inwestor branżowy z Singapuru to jeden z największych na świecie operatorów logistyki morskiej, a IFM - fundusz inwestycyjny z Australii ma ogromne aktywa na całym świecie i zależy mu na inwestycjach długoterminowych.

− Słowem, to sprawdzeni i uznani partnerzy z najwyższej światowej półki, zapewniający świetne perspektywy rozwoju naszego polskiego okna na światowy handel" - ocenił.

Zdaniem Morawieckiego o bardzo pozytywnym scenariuszem rozwojowym dla DCT świadczą plany inwestycyjne nowych właścicieli.

PFR wraz z partnerami zainwestują w terminal 2 mld zł

− W ciągu najbliższych 4 lat PFR oraz nasi partnerzy z Singapuru i Australii planują wyłożyć około 2 miliardy złotych na budowę nowego terminalu przeładunkowego oraz inne inwestycje wzmacniające konkurencyjność polskiego giganta logistyki morskiej - wyjaśnił.

W ocenie Mateusza Morawieckiego ta inwestycja to przykład "kolejnej udanej i jak najbardziej rynkowej repolonizacji" aktywów gospodarczych dostępnych w Polsce.

− Repolonizacja, reindustrializacja i modernizacja – te trzy procesy mocno wpisane są w realizację naszego rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - przypomniał.

Repolonizacja terminala pozwoli na umocnienie Polski na mapie gospodarczej Europy Środkowej i Północnej


Ale inwestycja, w której uczestniczy Polski Fundusz Rozwoju wpisuje się też w szerszy strategiczny cel, jaki realizuje nasz rząd od ponad 3 lat - podkreślił Morawiecki.

 

− Chcemy, żeby w perspektywie kilku lat, Polska stała się rzeczywistym hubem i liderem logistyczno-transportowym Europy Środkowej i Północnej" - powiedział.

 

To kolejna inwestycja po: gazoporcie w Świnoujściu, Centralnym Porcie Komunikacyjnym, Via Carpatii oraz Baltic Pipe, budująca pozycję Polski nie tylko w regionie

 

Jak zaznaczył, za takim "skokiem cywilizacyjnym" naszego kraju stoją konkretne inwestycje infrastrukturalne: rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, budowa Via Carpatii, Centralny Port Komunikacyjny, Baltic Pipe oraz powrót polskiego przemysłu nad polskie morze – wyliczył.

− Te wszystkie inwestycje, najambitniejsze w ostatnim 30-leciu, uczynią z Polski gracza o europejskim potencjale i światowych możliwościach" - wskazał.

Według szefa rządu na przykładzie tej inwestycji "widać też symbolicznie, ale w bardzo wymierny sposób nową, zdecydowanie lepszą jakość polskich instytucji rozwoju".

 

− Zespół inwestycyjny Polskiego Funduszu Rozwoju pokazał, że jesteśmy w stanie tworzyć alianse inwestycyjne i struktury finansowe z udziałem największych globalnych graczy - podsumował.

 

PFR ma 30 proc. udziałów w konsorcjum

Wartość transakcji zakupu DCT Gdańsk to ponad 5 mld zł, a 2 mld zł zostanie zainwestowane w najbliższych latach w rozbudowę infrastruktury DCT - poinformował prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. W konsorcjum przejmującym DCT fundusz ma 30 proc. udziałów.

− Jeśli chodzi o precyzyjną cenę transakcji, to my jej nie podaliśmy. Ona będzie znana bardzo precyzyjnie na zamknięciu transakcji. Natomiast, żeby podać rząd wielkości, to mówimy o transakcji powyżej 5 mld zł - mówił we wtorek Borys. Wskazał, że taka jest wartość całej firmy DCT.

Prezes PFR poinformował, że inwestycja w DCT, to nie inwestycja na rok-dwa, ale "małżeństwo (...) prawie na zawsze".

− Podpisaliśmy wieloletnią umowę o współpracy. Zamierzamy w długim terminie inwestować we wzmocnienie infrastruktury portowej w DCT. Jeżeli chodzi o nasze udziały w konsorcjum to PFR, jako inwestor finansowy, posiada 30 proc. udziałów w konsorcjum, fundusz IFM posiada również 30 proc. i PSA International posiada 40 proc. - jest takim naszym partnerem branżowym, operacyjnym - powiedział szef PFR.

Dodał, że w ramach transakcji PFR współpracuje z konsorcjum ośmiu banków, z którymi są uzgodnione warunki finansowania długoterminowego zarówno dla samej transakcji, jak i późniejszych inwestycji.

 

− Jesteśmy przekonani, że te środki są zabezpieczone bądź poprzez współpracę z konsorcjum banków, bądź dzięki zaangażowaniu kapitału własnego samego DCT, bądź konsorcjum - wyjaśnił.


DCT Gdańsk to najszybciej rozwijający się port kontenerowy w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.

Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku.

 

IAR, PAP, jk