Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Dydliński 14.05.2020

Tarcza finansowa PFR. Na co zwrócić uwagę przy składaniu wniosku?

Ponad 95 tysięcy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które poniosły straty z powodu pandemii koronawirusa, otrzymało już w ramach tarczy finansowej pomoc z programu Polskiego Funduszu Rozwoju, który może przeznaczyć na ten cel 100 miliardów złotych.

Aby mieć prawo do pomocy, spadek przychodów w danym miesiącu musi wynieść co najmniej 25 procent.

Złożenie wniosku o wsparcie jest proste i nie wymaga zaświadczeń i dokumentów księgowych. Eliza Kruczkowska z PFR radzi, by firmy, które płacą VAT, przed złożeniem z wniosku o wsparcie przesłały najpierw deklarację VAT w odniesieniu do danego miesiąca, a następnie odczekały trzy dni, by system przetworzył te dane.

podatki kalkulacje firma free shutter 1200.jpg
Borys o tarczy finansowej PFR: 95 tys. przedsiębiorstw dostało wsparcie o wartości 20 mld zł

Warto upewnić się, czy nie mamy zaległości

Eliza Kruczkowska wyjaśnia, że przedsiębiorca, który chce otrzymać pomoc, nie może zalegać z płatnościami podatków i składek ZUS. Jak dodaje, skoro wsparcie ma charakter publiczny, to wsparcie może być udzielane tylko tym podmiotom, które są rzetelnymi płatnikami podatków.

Przedsiębiorca nie może zalegać z płatnościami na koniec grudnia 2019 roku lub na dzień złożenia wniosku.

Doradca podatkowy Dariusz Gałązka z Grant Thornton radzi, by przed złożeniem wniosku dokładnie sprawdzić, czy firma nie zalega z daninami, dzwoniąc np. do ZUS czy Urzędu Skarbowego.

Dotąd Polski Fundusz Rozwoju udzielił naszym przedsiębiorstwom pomocy na kwotę ok. 20 mld zł.

PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Tomasz Matusiak, md