Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 01.09.2020

Polskie firmy wychodzą z pandemii: zmieniają strategie, chcą zwiększać zatrudnienie

Stare przysłowie mówiące "co cię nie wykończy, to cię wzmocni" sprawdza się w przypadku polskich firm. Jak wynika z badania Polskiego Funduszu Rozwoju i Polskiego Instytutu Ekonomicznego, kondycja polskich firm wraca do trendu wzrostowego - owszem tną koszty, mniej pożyczają, zmieniają strategie handlowe, ale jednocześnie planują zwiększenie zatrudnienia.

Blisko 2/3 polskich firm tnie koszty działalności, ale tylko 7 proc. planuje redukcję zatrudnienia - wynika z IX fali badania kondycji firm i nastrojów pracowników przeprowadzonego pod koniec sierpnia 2020 r. przez Polski Fundusz Rozwoju i Polski Instytut Ekonomiczny.


Na koniec sierpnia udział firm planujących redukcję zatrudnienia wzrósł o 1 pp. w porównaniu do końca lipca, a planujących zwiększenie zatrudnienia zmalał o 2 pp. i wynosił odpowiednio 7 proc. i 11 proc. - czytamy.


PEKAO.jpg
Eksperci Pekao: spółki Skarbu Państwa pomogły całej gospodarce, dotkniętej pandemią

Mniej dużych firm chce zmniejszać zatrudnienie, firmy handlowe chcą je zwiększyć

Jak wskazał Instytut, wśród dużych przedsiębiorstw zmalał odsetek firm planujących wzrost zatrudnienia (-8 pp.) i równocześnie odsetek mających w planach zmniejszenie zatrudnienia (-6 pp.). O 4 pp. wzrósł za to odsetek firm handlowych planujących zwiększenie zatrudnienia.

Rośnie liczba firm planujących utrzymanie i zwiększenie zatrudnienie

W porównaniu do początku kwietnia widać, że udział firm planujących utrzymanie zatrudnienia zwiększył się z 62 proc. do 79 proc. na koniec sierpnia (+17 pp.).

Jednocześnie odsetek firm planujących zwiększenie zatrudnienia wzrósł o 9 pp., a odsetek planujących zmniejszenie zatrudnienia zmalał o 21 pp. - czytamy.

Przeważająca większość firm nie dokonała w ciągu ostatnich 2 miesięcy zmian kadrowych

Z badania wynika, że w lipcu i sierpniu 84 proc. przedsiębiorców nie dokonało żadnych zmian kadrowych. 6 proc. firm zmniejszyło liczbę zatrudnionych, a 9 proc. zwiększyło liczbę pracowników.

Zwiększenie zatrudnienia najczęściej występowało w firmach małych (14 proc.). W parze z deklaracjami firm idą spokojne nastroje pracowników. Łącznie 76 proc. ocenia, że utrata pracy w najbliższych trzech miesiącach jest zdecydowanie lub raczej nieprawdopodobna.


firma1200.jpg
Dobre informacje z rynku pracy. Co piąta firma chce zwiększyć zatrudnienie

Mniej firm zmniejsza wynagrodzenia

W porównaniu do wyników V fali badania, z końca maja odsetek firm, które utrzymały dotychczasowe wynagrodzenia, wzrósł o 7 pp. do 88 proc., a odsetek firm, które obniżyły wynagrodzenia, zmalał o 8 pp. do 6 proc. Odsetek firm dokonujących redukcji wynagrodzeń spadł z poziomu 18 proc. na koniec kwietnia do 6 proc. na koniec sierpnia - wskazano.

Ekspert - polskie firmy utrzymują zatrudnienie i wynagrodzenia, liczą na poprawę sytuacji w gospodarce

Jak zaznaczył zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Andrzej Kubisiak, w okresie wakacyjnym na rynku pracy przeważały strategie przewidujące status quo pod względem wynagrodzeń i stanu zatrudnienia lub poprawy obu tych wskaźników.

- Oznacza to, że w sezon jesienno-zimowy, pomimo utrzymującego się zagrożenia epidemiologicznego, polskie firmy wchodzą z większym optymizmem niż jeszcze pół roku temu, czego oznaką tego przywracanie części pracowników do pełnego wymiaru czasu pracy - ocenił.

Pracownicy nie boją się bezrobocia

Dodał, że pomimo pojawienia się w naszym kraju pierwszej od trzech dekad recesji, Polacy nie przeczuwają ryzyka bezrobocia, a co za tym idzie, nie ograniczają w znaczący sposób swoich planów konsumpcyjnych.

Jedna czwarta firm wdraża zdalny system pracy

Wskazał, że wdrażanie systemów pracy zdalnej jest elementem strategii dla 23 proc. podmiotów. Ich wprowadzenie stanowi priorytet w ciągu najbliższych 12 miesięcy dla 38 proc. dużych firm oraz 17 proc. mikrofirm.


dane finansowe firmy 663 glowimages.jpg
Tarcza antykryzysowa. Już ponad 130 mld zł trafiło do firm i pracowników

Ponad połowa firm stara się ciąć koszty, zmienia strategię handlową

Z badania PIE wynika ponadto, że pandemia zmusza firmy do cięcia kosztów działalności. Łącznie 63 proc. przedsiębiorstw deklaruje takie działania jako element swojej strategii.

Do innych należą wprowadzanie nowych produktów/usług i ekspansja na nowe rynki (52 proc.), a także wykorzystywanie wielokanałowej sprzedaży (40 proc.) - czytamy.

Firmy mniej skłonne do korzystania z kredytów i pożyczek

Pandemia wpłynęła również na spadek udziału firm, które korzystają z niektórych zewnętrznych form finansowania. Pod koniec sierpnia 35 proc. ankietowanych przedsiębiorstw deklarowało korzystanie z kredytu bankowego. Mniejszą popularnością cieszy się także kredyt kupiecki (z 21 proc. przed pandemią do 17 proc. obecnie) oraz usługi factoringowe (z 11 proc. do 8 proc.) - wskazano.

Więcej firm pozytywnie ocenia swoją płynność finansową

Autorzy badania podają, że coraz więcej firm pozytywnie ocenia swoją płynność finansową. 12 proc. przebadanych przedsiębiorstw odnotowało wzrost sprzedaży pod koniec sierpnia względem końca lipca. To wzrost o 6 pp. od początku kwietnia. Blisko połowa (47 proc.) przedsiębiorstw utrzymała sprzedaż na niezmienionym poziomie – to o 13 pp. więcej niż w pierwszej fali badania z początku kwietnia.

Prawie 2/3 przebadanych firm (64 proc.) ocenia swoją płynność finansową jako dostateczną, by przetrwać okres powyżej 3 miesięcy.

 To wzrost o 25 pp. w porównaniu do połowy kwietnia, kiedy taki stan deklarowało 39 proc. przedsiębiorstw w Polsce.

Brak płynności finansowej dziś deklaruje jedynie 3 proc. firm – o 8 pp. mniej niż w połowie kwietnia - czytamy.

Według dyrektora PIE Piotra Araka, po zauważalnym spadku pod koniec lipca, kondycja finansowa polskich firm wraca do trendu wzrostowego, przynajmniej w ich odczuciach. "Od końca kwietnia do końca lipca obserwowaliśmy coraz więcej firm z nowymi zamówieniami. Szczególnie dobrze mają się duże przedsiębiorstwa" - wskazał.

Dodał, że w najnowszej fali badania tylko 10 proc. wszystkich przedsiębiorstw notuje wzrost zamówień, połowa utrzymuje stałą ich liczbę, a 1/3 odnotowuje spadek liczby nowych zamówień.

PAP, jk