02:30 PR1_AAC 2020_12_28-06-33-48.mp3 Mikrofirmy jak konsumenci. Od 1 stycznia nowe uprawnienia dla drobnych przedsiębiorców (Aleksandra Tycner/PR1)
Wiceminister rozwoju, pracy i technologii Marek Niedużak mówi, że teraz umowy, które dla danego przedsiębiorcy nie będą miały związku z jego działalnością zawodową, będą objęte ochroną zbliżoną do konsumenckiej.
Chodzi m.in. o takie elementy, jak zakaz stosowania tzw. klauzul abuzywnych, uprawnienia z tytułu rękojmi czy możliwość rozwiązywania umowy na odległość. Co istotne, by móc z tych możliwości skorzystać, umowa czy też zakup nie mogą dotyczyć bezpośrednio prowadzonej działalności.
Zmiana zasad korygowania i przeliczania faktur. Uproszczenie rozliczeń w ramach pakietu "Slim VAT"
Większe pole manewru dla mikrofirm
Dzięki zmianom w prawie przedsiębiorcy na prawach konsumenta będą mogli liczyć na większe wsparcie ze strony Rzecznika Finansowego. Dotyczy to chociażby sporów z bankami, ubezpieczycielami czy firmami leasingowymi - mówi Marcin Jaworski z biura Rzecznika. Jak dodaje, dotychczas pomoc drobnym przedsiębiorcom była świadczona, ale nie można było w takim przypadku korzystać z argumentów, które dotyczą "zwykłych" konsumentów.
- To ograniczało nam możliwość skutecznej interwencji, np. w przypadku stwierdzenia w umowie klauzul abuzywnych - wyjaśnia.
Wsparcie dotyczyło m.in. niedozwolonych zapisów, zawartych w umowach leasingowych, dzięki czemu firmy będą mogły łatwiej odzyskać nadpłacone raty.
Nowe przepisy obejmą około 2,5 miliona jednoosobowych działalności gospodarczych.
PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Aleksandra Tycner,