Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Bieńkowski 08.03.2021

Outsourcing w biznesie. Rozwiązanie, na którym korzysta Polska

Wiele zagranicznych firm przenosi część swojej działalności do Polski w ramach działalności outsourcingowej. Jak działa outsourcing i dlaczego jest tak cennym rozwiązaniem dla biznesu? 

O outsourcingu mówimy wtedy, gdy jednostka korzysta z zasobów zewnętrznych do wykonywania czynności, którymi mogliby się zająć pracownicy wewnętrzni, korzystając z zasobów firmy.
Termin "outsourcing" jest często kojarzony z firmami, które zatrudniają zdalnych wykonawców za granicą, aby wykonywali daną pracę za niższe wynagrodzenie. Choć z pewnością tak się dzieje, jest to tylko jeden z przykładów outsourcingu - i to jeden z najbardziej ekstremalnych.

Outsourcing może polegać również na przeniesieniu pracowników z listy płac oryginalnej firmy do firmy outsourcingowej, która będzie zajmować się podatkami, świadczeniami i innymi kwestiami. Codzienna praca personelu nie zmieni się znacząco, ale ich pensje będą wypłacane z innego podmiotu.

Czytaj także:
shutt biura 1200.jpg
Rośnie dostępna przestrzeń biurowa. Zmieniają się potrzeby najemców

''Istnieje wiele przyczyn, dla których przedsiębiorstwa decydują się na przekazanie swoich wybranych działań na zewnątrz, poza ramy organizacyjne przedsiębiorstwa. Podstawowym czynnikiem powstania rynku outsourcingu usług było przekonanie w środowisku biznesowym, że wiele czynności niebędących core business można zlecać na zewnątrz, ponieważ przyniesie to firmom wymierne korzyści. Na początku firmy przekazywały proste funkcje, jak utrzymanie czystości, dozór mienia itp. Z czasem powierzano na zewnątrz również te funkcje, które w przedsiębiorstwie miały charakter powtarzalnej działalności, jak np. usługi finansowo-księgowe, usługi informatyczne. Zakres zastosowania outsourcingu w przedsiębiorstwach intensywnie się poszerzał, obejmując coraz bardziej zaawansowane funkcje. Dzisiaj outsourcing dotyczy procesów logistycznych, zarządzania bazami danych, zarządzania ryzykiem, obejmuje usługi doradcze i konsultingowe, obsługę podatkową. Współczesne usługi dla biznesu mają charakter zaawansowany i oparte są na wiedzy i doświadczeniu dostawców usług'' - czytamy w artykule Elżbiety Marcinkowskiej z Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej.


Zatrudnienie w centrach BPO, SSC, IT, R&D w ośrodkach usług biznesowych. Źródło: Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019/ABSL Zatrudnienie w centrach BPO, SSC, IT, R&D w ośrodkach usług biznesowych. Źródło: Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019/ABSL

Zalety outsourcingu

Pozwala na zredukowanie i kontrolę kosztów operacyjnych. Outsourcing jest często tańszy niż zatrudnianie pracowników, a także pozbawia pewnego poziomu niepewności co do kosztów. W podpisanym kontrakcie jest dokładnie określone, co zostanie wykonane i za jaką cenę. Poprzez outsourcing mniej ważnych zadań, zwiększa się również koncentrację firmy na zadaniach, które są uważane za bardziej istotne. Dodatkowo, zamiast polegać na talentach swoich pracowników, outsourcing pozwala na czerpanie z praktycznie nieskończonej puli potencjalnych talentów, a wykonawca lub firma zlecająca dzieli się częścią odpowiedzialności za wykonanie zadań, które zostały im powierzone.

Wady outsourcingu

Outsourcing może być czynnikiem stresu dla pracowników. Jeśli obserwują, jak ich koledzy są zastępowani przez podwykonawców, mogą się obawiać, że w następnej kolejności to oni zostaną zastąpieni. To może zniszczyć morale i produktywność oraz wymaga odpowiedniego zarządzania informacją w firmie.
Standardy wykonania również mogą się różnić. Kiedy zlecasz zadanie na zewnątrz, ufasz, że wykonawca spełni Twoje wyobrażenie o jakości. Jeśli Ty i wykonawca różnicie się co do standardów, możesz otrzymać zupełnie inny produkt lub usługę, niż miałeś na myśli. W przypadku zlecania zadań do innego kraju należy upewnić się, że obowiązujące w nim normy prawne są podobne do tych obowiązujących w kraju macierzystym.


Mogą pojawić się problemy z komunikacją. Kiedy firma zleca pracę na zewnątrz, sprawdzanie osób ją wykonujących staje się trudniejsze. Nie można po prostu przejść się po biurze, trzeba napisać e-mail lub zadzwonić i mieć nadzieję, że wykonawca jest dostępny w danym momencie. Jeśli zlecasz pracę w innym kraju, być może będziesz musiał wziąć pod uwagę różnice czasowe i bariery językowe.
Outsourcing zwiększa również zagrożenie dla bezpieczeństwa danych firmy. Im więcej osób ma dostęp do sieci, danych i zasobów firmy, tym więcej istnieje zagrożeń dla bezpieczeństwa. Dodawanie jakichkolwiek pracowników do firmy wiąże się z ryzykiem, a gdy korzystasz z usług firmy outsourcingowej, cała firma może mieć dostęp do poufnych informacji.


Liczba pracowników w centrach usług w Polsce. Źródło:  Raport ABSL Liczba pracowników w centrach usług w Polsce. Źródło: Raport ABSL

Polska na tym korzysta

"Sektor usług biznesowych to silnie rozwijająca się branża w gospodarce, zatrudniająca młodych, wykształconych specjalistów, wspierana przez doświadczonych ekspertów. Już dzisiaj funkcjonuje w Polsce wiele firm zagranicznych świadczących usługi biznesowe. Ich obecność w znaczący sposób wpłynęła na rozwój rodzimego rynku usług outsourcingowych. Polskie firmy z sukcesem implementują wypracowany przez zachodnie firmy model biznesu. Oferują szeroki zakres usług, od standardowych po wysokospecjalistyczne. Zarówno aktywność rodzimych firm, jak i zagranicznych dostawców usług dla biznesu ma ważny wpływ na gospodarkę krajową. To nowe miejsca pracy, przepływ know-how, innowacje i rozwój regionów" - podsumowuje Elżbieta Marcinkowska.


Zmiany zatrudnienia w centrach usług w Polsce od 2016 roku. Źródło: Raport ABSL Zmiany zatrudnienia w centrach usług w Polsce od 2016 roku. Źródło: Raport ABSL


PolskieRadio24.pl/ balance.com/ UE w Katowicach/ mib