Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Bieńkowski 18.03.2021

Komercyjne loty w kosmos. Szykują się obniżki nieziemskich cen biletów

Japoński miliarder zaprasza ośmiu artystów, aby dołączyli do jego wyprawy na Księżyc. Zamierza wykorzystać rakietę Starship firmy SpaceX - jeden z pierwszych samolotów zaprojektowanych do komercyjnych podróży kosmicznych. Prezes SpaceX Elon Musk powiedział, że firma planuje uruchomić komercyjne loty Starship w 2023 roku.

To, czy Musk dotrzyma terminu, pozostaje niewiadomą. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dotarcie do celu zajmie ekipie trzy dni, następnie spędzą trochę czasu, orbitując wokół Księżyca, aby ostatecznie wrócić na Ziemię. Sprawdzamy, ile kosztują i kiedy podróże kosmiczne staną się dostępne dla szerszego grona chętnych.

Virgin Galactic

Celem Virgin Galactic jest zostanie pierwszą na świecie komercyjną linią kosmiczną i docelowo będzie oferować regularne loty ze Spaceport America w południowym Nowym Meksyku. Prezes Richard Branson ma być pierwszym nieprofesjonalnym pilotem, który będzie podróżował na Spaceship Unity.

Czytaj także:
shutt samochod 1200.jpg
Samochody kolekcjonerskie. Ekskluzywne hobby czy droga do bogactwa?

Ile kosztuje bilet w kosmos za pośrednictwem Virgin Galactic? Pierwotnie firma pobierała 250 000 dolarów od pierwszych nabywców biletów. I ponad 600 osób zapisało się już po tej cenie, aby zostać przyszłymi astronautami. Chodzą plotki, że Virgin Galactic planuje podnieść swoje stawki. Po wpłaceniu 1000 dolarów depozytu można zapisać się na listę oczekujących.

Blue Origin

Jeff Bezos, prezes Amazona, założył swoją firmę rakietową Blue Origin w 2000 roku. Od tego czasu sprzedaje akcje Amazona, aby wpompować w nią miliardy dolarów. Podobnie jak SpaceX, priorytetem są rakiety wielokrotnego użytku i statki kosmiczne, które mogą drastycznie obniżyć koszty związane z lotami kosmicznymi.

Firma ciężko pracuje nad swoją rakietą New Glenn, ciężkim pojazdem nośnym wielokrotnego użytku, w który zainwestowano już ponad 2,5 miliarda dolarów. Celem Blue Origin jest, aby pewnego dnia miliony ludzi żyły i pracowały w kosmosie.

Boeing

W 2014 roku NASA wybrała dwie firmy - SpaceX i Boeing - które miały otrzymać wielomiliardowe kontrakty na budowę statków kosmicznych, które mogłyby wysyłać astronautów w kosmos. Boeing nie zdołał jeszcze dolecieć i wrócić z kosmosu. Pierwszy lot testowy osiągnął orbitę, ale nie udało mu się dotrzeć do stacji kosmicznej, a przegląd NASA wykazał wiele koniecznych poprawek.

Jeśli Boeing będzie latał do i z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, to będzie mógł również latać na stację kosmiczną z prywatnymi pasażerami. Na razie nie wypowiadają się na ten temat, ale NASA poinformowała, że będą przyjmować pasażerów za cenę 35 000 dolarów za noc.

Jest nadzieja

Mimo że ceny biletów na loty w kosmos mogą być trochę wygórowane, to na ratunek przychodzi Elon Musk. Portal inc.com podaje, że przemawiając na U.S. Air Force Space Pitch Day Musk, powiedział, iż wierzy, że lot SpaceX's wielokrotnego użytku (zabierający na pokład 100 pasażerów) będzie kosztować tylko 2 miliony dolarów. Koszty te obejmują 900 000 dolarów w paliwie, aby dostać się na orbitę okołoziemską, i dodatkowe 1,1 miliona dolarów w kosztach operacyjnych.

Jeśli Musk rzeczywiście jest w stanie zapewnić kosmiczną przejażdżkę za 2 miliony dolarów, będzie to znacznie tańsze niż 152 miliony dolarów, które kosztuje przeciętny start kosmiczny NASA. Jak podaje Space.com, obecne podróże kosmiczne SpaceX kosztują od 62 mln do 90 mln dolarów, w zależności od rakiety. Mimo wielu podjętych wysiłków i starań jeszcze trochę poczekamy na tanie podróże kosmiczne.


PolskieRadio24.pl/ Astronomy.com/ Inc.com/ Space.com/ CNN/ mib