Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 19.03.2021

Sprzedaż detaliczna spada, ale widać poprawę. W marcu handel może zanotować wzrost

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. spadła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,5 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. GUS poinformował również, że na koniec lutego w budowie było 827,7 tys. mieszkań, o 0,3 proc. więcej niż przed rokiem.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lutym rdr o 2,5 proc. i wzrost mdm o 3,9 proc. tymczasem według oficjalnych informacji Głównego Urzędu Statystycznego sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym spadła o 3,1 proc. rdr i wzrosła o 3,5 proc. mdm.


komputer laptop internet free shutt 1200 .jpg
Koronawirus a handel: mniejsza sprzedaż w stacjonarnych sklepach, rosnąca w internecie

Wzrost wynika z otwarcia galerii

Najbardziej dotkniętym spadkiem sprzedaży towarem były w lutym paliwa – -14,8 proc. rdr oraz leki i kosmetyki – -13,5 proc. rdr. Odbiły z kolei: odzież i obuwie (12,9 proc. rdr), prasa i książki (9,4 proc. ) oraz meble, AGD, RTV (9 proc. rdr). Według analityków ING silny wzrost sprzedaży detalicznej w lutym wynika z otwarcia galerii, niepokoi jednak skala spadku produkcji budowlano-montażowej, która zgodnie z danymi GUS spadła o 16,9 proc. rok do roku, choć w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 5,5 proc.

Jednocześnie udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej spadł w lutym do 8,6 proc. z 9,8 proc. w styczniu. GUS podał, że w lutym w porównaniu ze styczniem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących o 9,3 proc.

Według GUS, spadek udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "tekstylia, odzież, obuwie" (z 44 proc. przed miesiącem do 23,8 proc.), a także podmioty z grup "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 34,1 proc. do 22,8 proc.) oraz "meble, AGD, RTV" (z 19,3 proc. do 15,9 proc.).

Większy apetyt na odzież i obuwie

W ocenie ING, silny wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym wynika z otwarcia galerii handlowych. Polacy w lutym ruszyli do sklepów kupować odzież i obuwie, utrzymuje się też popyt na meble oraz sprzęt RTV i AGD. Ich sprzedaż wzrosła w lutym o 9,0 proc. rok do roku, po 7,2 proc. wzroście w styczniu.

Z kolei według eksperta Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jakuba Rybackiego luty przyniósł poprawę sprzedaży detalicznej, a w marcu handel zanotuje wzrost. Jednak – jak zaznaczył – punktem odniesienia będą słabe wyniki z początku pandemii. Ekspert napisał, że wynik sprzedaży detalicznej w lutym jest zbieżny z rynkowymi prognozami i stanowi wyraźną poprawę względem stycznia, gdzie spadek sięgnął 6 proc. rdr.


firma 1200.jpg
70 proc. firm odczuwa negatywne skutki pandemii, pomagają tarcze finansowe. Nowy raport Raport NBP o kondycji przedsiębiorst

33,9 tys. mieszkań

Główny Urząd Statystyczny poinformował również, że na koniec lutego w budowie było 827,7 tys. mieszkań, o 0,3 proc. więcej niż przed rokiem. Jednak liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w lutym 2021 r. spadła o 9,8 proc. rdr, a mdm spadła o 7,5 proc.

Od początku tego roku deweloperzy przekazali do użytkowania 33,9 tys. mieszkań, czyli o 0,6 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

 

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS