Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 07.04.2021

Jaką reformę podatkową planuje resort finansów ? Ujawniamy jej założenia

Podatkowa rewolucja miałaby się odbyć w trzech krokach. Po pierwsze, planowana jest likwidacja lub znaczne zmniejszenie odliczenia w PIT składki zdrowotnej. Drugim ruchem jest podwyżka kwoty wolnej od podatku do sumy 30 tys. zł. Trzecim etapem reformy jest podniesienie progu podatkowego z obecnych 85 tys. zł do 120 tys. zł. Te zmiany to uzupełnienie już obniżonej z 18 do 17 proc. pierwszej stawki PIT. O nowych planach pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Nowy Ład zakłada kompleksową reformę systemu podatkowego. Jej autorzy szacują, że na rozwiązaniach podatkowych skorzysta ok. 17 mln Polaków - to według "Dziennika Gazety Prawnej" robocze zapisy Nowego Ładu dotyczące tej kwestii.

Zyskają najmniej zarabiający 

"Jednymi z większych beneficjentów byłyby osoby z zarobkami w okolicy minimalnego wynagrodzenia. Zmiany w zasadach opłacania składki zdrowotnej oznaczać będą rewolucję dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które także zapłaciłyby składkę proporcjonalną do dochodu. Dla wielu oznaczałoby to wzrost obciążeń. konsekwencją radykalnej podwyżki kwoty wolnej będzie z kolei zwolnienie z podatku PIT emerytur i rent do wysokości 2,5 tys. zł "- konkluduje dziennik.


firma free1200.jpg
Elektroniczna ewidencja TAX FREE uszczelni system podatkowy. Jest projekt rozporządzenia

Zmiana dotycząca płac  

W proponowanych rozwiązaniach duży nacisk położono na kwestie równości płac. "W firmach zatrudniających powyżej 250 osób pracownik mógłby zażądać, by w ciągu miesiąca pracodawca uzasadnił, z czego wynikają jego aktualne zarobki. Można byłoby też zażądać informacji o średnich zarobkach osób płci przeciwnej, które wykonują podobną pracę" - czytamy w środowym wydaniu "Dziennika Gazeta Prawna".

Inwestycje publiczne

Jednym z istotnych wątków nowego Ładu jest program inwestycji publicznych. "W związku z tym rozważane jest utworzenie funduszu, którym zarządzałby Bank Gospodarstwa Krajowego. Pieniądze pochodziłyby z emisji obligacji rozwojowych. Mógłby to być drugi filar finansowania inwestycji – oprócz 770 mld zł z unijnej polityki spójności i funduszu odbudowy. Dodatkowo rozważana jest tzw. subwencja inwestycyjna. Ma ona wyrównać straty, jakie samorządy poniosłyby na zmianach w podatkach dochodowych" - pisze gazeta.

Jak rozliczać koszty pracy zdalnej ? 

Przedsiębiorca, który w czasie pandemii prowadzi firmę w mieszkaniu, może rozliczyć w kosztach PIT wydatki na czynsz, media oraz sprzęt. I to więcej niż przed koronawirusem. Fiskus się z tym zgadza zgadza, o czym informuje w środę "Rzeczpospolita".

Jak pisze dziennik, Covid-19 i obostrzenia spowodowały, że wielu przedsiębiorców przeniosło pracę z biura na mieście lub siedziby kontrahenta do własnego domu, ale jest dla nich dobra wiadomość: wydatki na mieszkanie mogą wrzucić w koszty, dzięki czemu wyjdzie im mniejszy podatek.

-Osoby, które mają zarejestrowaną firmę w domu, ale przed pandemią działały głównie w terenie, rozliczały w kosztach z reguły niewielką część czynszu, prądu czy domowego internetu, np. 20 proc. Oczywiste jest, że teraz, gdy prowadzą cały biznes w domu, mogą zwiększyć wysokość odliczenia, nawet do 50 proc. - powiedział gazecie Radosław Żuk, doradca podatkowy, partner w ECDP TAX.


pit podatki 1200.jpg
Resort finansów: termin rozliczenia CIT za 2020 rok planujemy przesunąć na koniec czerwca

Większe wydatki łatwo udowodnić fiskusowi 

Dziennik pisze również, że potwierdza to interpretacja urzędu podatkowego w sprawie informatyka, który w czasie pandemii przeniósł firmę do domu. Do wideokonferencji kupił telewizor za 4,6 tys. zł. Fiskus zgodził się na rozliczenie kosztów, choć informatyk przyznał, że telewizor jest w salonie i może służyć również do celów prywatnych.

Podobnie sądzą eksperci podatkowi.

-Jeśli przedsiębiorca faktycznie w czasie pandemii ponosi większe wydatki na działalność w domu, to może je rozliczyć w kosztach. Nie powinno być problemów w razie ewentualnej kontroli, każdy, kto prowadzi biznes zdalnie, widzi, że domowe opłaty, chociażby za zużycie prądu, są wyższe- powiedział dziennikowi Grzegorz Ogórek, doradca podatkowy, starszy menedżer w PwC.


-Przedsiębiorca musi oszacować, jaką część mieszkania wykorzystuje na działalność, i na tej podstawie określić, jaki procent opłat może rozliczać w PIT" - wyjaśnił "Rz" Artur Kowalski, doradca podatkowy i współwłaściciel kancelarii podatkowo-rachunkowej. Dodał, że na firmę nie trzeba wydzielać osobnego pokoju.


PR24/PAP/sw