Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 22.04.2021

Koronawirus nie pokonał konsumentów: poprawiają się nastroje, rośnie sprzedaż detaliczna

Dane z GUS, obrazujące poprawę nastrojów konsumenckich, przekładających się na rosnącą sprzedaż detaliczną oznaczają, że okres "koronawirusowej smuty" mamy za sobą. W marcu sprzedaż detaliczna była wyższa o 15,2 procent niż rok wcześniej.

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2021 r. wzrosła o 15,2 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 15,0 proc.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 17,1 proc. rdr.

Realna sprzedaż większa od prognoz

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w marcu rdr o 10,6 proc. i mdm o 13,6 proc.

e-handel free 1200 pix.jpg
Podczas pandemii rośnie e-handel. Jego wartość wzrosła w Polsce do 100 mld zł

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 11,4 proc. rdr.


GUS: w kwietniu odnotowano nieznaczną poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumentów.

Rosnąca sprzedaż jest efektem poprawy nastrojów konsumenckich. Te, jak wynika z danych GUS, wykazały w kwietniu nieznaczną poprawę, i dotyczy to zarówno obecnej sytuacji, jak i przyszłych nastrojów konsumentów - podał w czwartek GUS.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -22,5 i był o 0,5 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Najbliższe miesiące też jawią się coraz lepiej

W odniesieniu do kwietnia 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 13,9 pkt. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,4 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,8.

W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 27,9 pkt. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.

Budownictwo 

W okresie styczeń-marzec deweloperzy przekazali do użytkowania 30,4 tys. mieszkań, o 1,2 proc. mniej licząc rok do roku (rdr) - podał GUS. Deweloperzy oddali do użytkowania 57,0 proc. ogólnej liczby mieszkań. Na koniec marca w budowie było 838,4 tys. mieszkań, o 1,2 proc. więcej niż przed rokiem. 

Liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w marcu 2021 r. wzrosła o 60,5 proc. rdr, a miesiąc do miesiąca (mdm) wzrosła o 87 procent.

Produkcja budowlano-montażowa w marcu 2021 r. spadła o 10,8 proc. licząc rok ro roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 34,2 proc.

Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się spadku produkcji budowlano-montażowej w marcu rdr o 9,4 proc., a w ujęciu miesiąc do miesiąca wzrostu o 32,0 proc.

Rośnie znaczenie e-commerce

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wzrósł w marcu w Polsce do 9,5 proc. z 8,6 proc. w lutym. W marcu tego roku w porównaniu z lutym 2021 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej w Sieci w cenach bieżących o 28,8 proc.

Wzrost udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,8 proc. przed miesiącem do 32,0 proc.), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,8 proc. do 26,4 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,9 proc. do 18,9 proc.)


PAP, jk