Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 02.06.2021

Handel odzyskuje klientów. W galeriach ruch prawie jak przed pandemią

W tygodniu 24-30 maja średnia odwiedzalność obiektów handlowych wyniosła 87 proc. wartości notowanych w analogicznym okresie 2019 r., przed pandemią - podała w środę Polska Rada Centrów Handlowych.

Dodano, że powrót klientów do galerii po IV lockdownie jest najszybszy na północy kraju.

Do galerii przyciągają otwarte restauracje i bary, zakupy dla mam

Jak wskazała Polska Rada Centrów Handlowych w środowej informacji, duży ruch w galeriach handlowych związany jest m.in. z powrotem restauracji z konsumpcją na miejscu oraz świętem mam.

 "We wtorek 25 maja, na dzień przed Dniem Matki, każde centrum handlowe odwiedziło średnio prawie 12 tys. klientów, czyli zaledwie o 6 proc. mniej niż w analogicznym dniu 2019 r." - czytamy.


wskaźnik wykres gospodarka 1200 panthermedia.jpg
Polska gospodarka po "covidowej smucie". Rośnie liczba zamówień, sprzedaż i wydajność pracy



Przytoczone przez PRCH dane wskazują na powrót klientów do stacjonarnych zakupów w galeriach handlowych.

Ruch w galeriach wynosi 87 proc. sprzed pandemii

"W tygodniu 24-30 maja średnia odwiedzalność obiektów handlowych wyniosła 87 proc. wartości notowanych w analogicznym okresie 2019 r. (przed pandemią)" - czytamy w środowej informacji PRCH.

To wynik wyższy o 3 p.p. niż przed tygodniem oraz o 17 proc. w stosunku do ubiegłorocznego ruchu w galeriach - dodano.

Zakupy w galeriach w Dzień Matki tylko trochę mniejsze niż rok wcześniej

Zwrócono uwagę, że na tle innych dni tygodnia wybija się wtorkowy rezultat odwiedzalności. "25 maja, w przeddzień Dnia Matki, na zakupy udało się jedynie 6 proc. osób mniej niż w 2019 r." - wskazano.

Jak zwrócił uwagę dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych Krzysztof Poznański, cytowany w środowej informacji, pandemia wpłynęła na nawyki zakupowe Polaków.

Na zakupy chodzimy raczej pojedynczo, więcej kupujemy

- Od kilku miesięcy udają się oni na zakupy częściej w pojedynkę niż całymi rodzinami, a ich wizyty są bardziej celowe i kończą się wyższymi paragonami - powiedział.

Zdaniem Poznańskiego, w połączeniu z ostatnimi wysokimi wynikami odwiedzalności pozwala to z optymizmem patrzeć na sprzedaż w centrach handlowych.

- Już w lutym tego roku obserwowaliśmy obroty wyższe niż przed pandemią mimo odwiedzalności nieprzekraczającej wyników z 2019 roku. Mamy nadzieję na powtórzenie tego rezultatu również w maju – wskazał.

Zwrócono uwagę, że 25 maja liczba osób odwiedzających centra handlowe w północnym regionie Polski przekroczyła nawet o 2 proc. wartości notowane przed pandemią.

"Galerie usytuowane w tej części kraju odbudowują swoją odwiedzalność najszybciej - wskazano.

Dodano, że mniej klientów można zaobserwować we wschodniej części kraju, w której od początku pandemii ruch w centrach handlowych jest od kliku do kilkunastu punktów procentowych niższy niż w innych regionach Polski w porównaniu z 2019 r.

Analiza danych PRCH pod kątem wielkości obiektów handlowych pokazała, że to średniej wielkości obiekty handlowe, o powierzchni najmu od 20 tys. do 39,9 tys. mkw., radzą sobie najlepiej w warunkach pandemii. Zaobserwowany w nich ruch klientów w dni handlowe jest od 4 do 6 punktów proc. wyższy od pozostałych centrów handlowych.

PAP, jk