Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 08.06.2021

Rząd przyjął założenia projektu budżetu na 2022 r. Przewiduje wzrost PKB o 4,3 proc.

Rząd przyjął we wtorek założenia projektu budżetu państwa na 2022 r. - wynika z informacji zamieszczonej na stronie gov.pl. Przewidziano, że PKB w przyszłym roku wzrośnie o 4,3 proc., a inflacja wyniesie 2,8 proc.

W komunikacie napisano, że Rada Ministrów przyjęła dokument "Założenia projektu budżetu państwa na rok 2022", przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

"Zgodnie z założeniami projektu budżetu państwa na 2022 r., polityka gospodarcza Polski będzie nakierowana na możliwe szybką odbudowę potencjału gospodarczego kraju przy uwzględnieniu wytycznych instytucji UE oraz krajowych przepisów fiskalnych" - czytamy.

PKB ma wzrosnąć w przyszłym roku o 4,3 proc.

1200_Morawiecki_Forum.png
Jaki będzie wzrost polskiego PKB? Rada Ministrów przyjęła Wieloletni Plan Finansowy na lata 2021-2024

Do najważniejszych założeń makroekonomicznych budżetu państwa w 2022 r. zaliczono m.in. wzrost PKB. Rząd oczekuje, że w przyszłym roku tempo wzrostu gospodarczego przyspieszy do 4,3 proc. Prognozując konsumpcję prywatną, założono jej wzrost o 3,7 proc.

Tempo wzrostu eksportu ma wynieść 7,3 proc., a importu 7,8 proc. Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej ma utrzymać się na poziomie tegorocznym, a bezrobocie na koniec przyszłego roku spadnie do 5,8 proc.

Przewidziano także przyspieszenie wzrostu przeciętnego wynagrodzenia o 6,4 proc. Rząd oczekuje ponadto, że inflacja w 2022 r. zbliży się do celu inflacyjnego i osiągnie 2,8 proc.

"Ze względu na prace legislacyjne nad projektami Polskiego Ładu przedstawiona prognoza nie uwzględnia pozytywnych skutków tych projektów dla wzrostu gospodarczego" - zastrzeżono.

Budżet uwzględnia ustalenia zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych Minister Finansów przedstawia rządowi założenia projektu budżetu państwa na rok następny, uwzględniające ustalenia oraz kierunki działań zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa (WPFP). Pod koniec kwietnia b.r. rząd przyjął WPFP na lata 2021-2024, którego głównym elementem jest tzw. Aktualizacja Programu Konwergencji (APK).

shutterstock flaga polski ue 1200.jpg
Zielone światło dla unijnego Funduszu Odbudowy. Polska będzie miała do dyspozycji 58 mld euro

Wzrost PKB w 2022 r. o 4,3 proc., ale będzie wyższy ze względu na uzyskane środki unijne

W dokumencie, przekazanym Komisji Europejskiej i Radzie UE, przyjęto wzrost PKB w 2022 r. w wysokości 4,3 proc. Zastrzeżono przy tym, że scenariusz ten nie uwzględnia pozytywnego wpływu, jaki na dynamikę aktywności gospodarczej wywarłoby uzyskanie przez Polskę środków z unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

- Szacujemy, że realizacja KPO spowoduje wzrost poziomu realnego PKB o 1,2 proc. w roku 2022 - powiedział po przyjęciu planu przez rząd minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

W WPFP resort finansów oczekuje, że w 2022 r. inflacja CPI wyniesie 2,8 proc.

Rząd konsultuje założenia budżetowe z Radą Dialogu Społecznego

Zgodnie z ustawą o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, do 15 czerwca każdego roku rząd kieruje założenia projektu budżetu państwa na rok następny do Rady w celu zajęcia stanowiska przez strony pracowników i pracodawców.

pracownicy praca freelancer 1200.jpg
Polski Ład w gospodarce: 10 ważnych zmian dla pracowników, emerytów i przedsiębiorców

Do 15 czerwca rząd przekazuje też Radzie Dialogu Społecznego, a także ogólnokrajowym organizacjom związków zawodowych zrzeszających pracowników państwowej sfery budżetowej propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok następny.

Wraz z tą propozycją Rada Ministrów przedkłada informację o: prognozowanej dynamice produktu krajowego brutto; prognozowanych zmianach cen towarów i usług konsumpcyjnych; prognozowanym wzroście wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w sektorze przedsiębiorstw; prognozowanym zatrudnieniu w gospodarce narodowej; prognozowanych zmianach w stopie bezrobocia; prognozowanym zatrudnieniu w państwowej sferze budżetowej; wynagrodzeniach z roku poprzedniego pozostałych pracowników państwowej sfery budżetowej nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.

Cztery etapy procedury budżetowej: najpierw nota budżetowa, potem projekt, a następnie konsultacje i opinie

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w procedurze budżetowej można wyróżnić cztery fazy obejmujące etapy od opracowania projektu budżetu do uchwalenia ustawy. Najpierw, wiosną kończą się prace dotyczące przygotowania i publikacji rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej – tzw. noty budżetowej.

Maj-czerwiec - projekt przyjmuje rząd

W maju-czerwcu minister finansów przygotowuje założenia projektu budżetu państwa, które akceptuje rząd.

W czerwcu wstępne założenia wskaźników przekazywane do RDP.

W czerwcu rząd przekazuje Radzie Dialogu Społecznego wstępną prognozę wybranych wskaźników makroekonomicznych, a dysponenci poszczególnych części budżetowych opracowują i przekazują Ministrowi Finansów plany rzeczowe zadań do realizacji.

W lipcu ustalane są kwoty limitów wydatków dla poszczególnych części budżetowych na rok oraz przesłane są przez dysponentów szczegółowe plany budżetów w ramach części (zazwyczaj 21 dni od otrzymania pisma przekazującego wstępne kwoty wydatków).

W sierpniu wstępny projekt budżetu przekazany RDP do zaopiniowania

Opracowanie przez Ministerstwo Finansów wstępnego projektu budżetu państwa i przekazanie go Radzie Ministrów ma miejsce w sierpniu.

Projekt wstępny przekazywany jest Radzie Dialogu Społecznego do zaopiniowania (nie później niż 30 dni przed przedstawieniem rządowego projektu ustawy budżetowej Sejmowi RP).

Projekt budżetu trafia do Sejmu do 30 września

Uchwalenie ostatecznego, rządowego projektu ustawy budżetowej przez Radę Ministrów i przedłożenie go wraz z uzasadnieniem do Sejmu następuje do 30 września.

Jesienią ma miejsce pierwsze czytanie w Sejmie – prezentacja projektu ustawy budżetowej przez szefa resortu finansów, po czym projekt jest kierowany do komisji branżowych.

Potem następuje drugie czytanie – zgłoszenie poprawek do projektu ustawy budżetowej rozpatrzonego przez Komisję Finansów Publicznych oraz trzecie czytanie - uchwalenie ustawy budżetowej i przekazanie do dalszych prac w Senacie.

W ciągu 20 dni od otrzymania ustawy Senat podejmuje uchwałę w sprawie ustawy budżetowej. Ewentualne poprawki Senatu rozpatruje Sejm po zarekomendowaniu przez sejmową Komisję Finansów Publicznych.

Procedurę budżetową kończy podpis prezydenta i jego publikacja w Dzienniku Ustaw

Na koniec budżet przekazywany jest do podpisu prezydenta. W ciągu 7 dni powinien on podpisać ustawę bądź złożyć wniosek o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją. Podpisany budżet publikowany jest w Dzienniku Ustaw.


PAP, jk