Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 04.06.2012

PBG i Hydrobudowa zgłosiły wniosek o upadłość

Firma Hydrobudowa, która budowała między innymi Stadion Narodowy w Warszawie i odcinki autostrad A1 i A4, złożyła wniosek o upadłość.
Stadion NarodowyStadion NarodowyWikipedia/Sliwers
Posłuchaj
  • Szef Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciech Malusi (IAR) 1
  • Szef Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciech Malusi (IAR)
Czytaj także

Powodem złożenia wniosku są kłopoty z płynnością finansową, brak rozliczeń robót na stadionie narodowym i przeciągające się rozmowy z bankami na temat kredytów finansujących działalność spółek.
Hydrobudowa nadal jednak będzie mogła budować dwa odcinki autostrad, jeśli postępowanie układowe zakończy się powodzeniem. Dalsze losy kontraktów zależą od efektów postępowania układowego. Jeśli dojdzie do zawarcia układu i spłaty zobowiązań Hydrobudowy, lub rozłożenia ich na raty, firma będzie mogła kontynuować dwie autostradowe inwestycje.

Upadłość firm budujących autostrady nie jest niczym dziwnym - uważa szef Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciech Malusi. Hydrobudowa, która buduje między innymi odcinki autostrady A1 i A4, zgłosiła do sądu wniosek o upadłość układową. Powodem są kłopoty z płynnością finansową.
Zdaniem eksperta, powodem kłopotów finansowych jest kryterium najniższej ceny w przetargach. Wojciech Malusi twierdzi, że w Polsce panują złe zasady przetargowe. Jeżeli wybiera się oferty z najniższą ceną, to można się spodziewać, że będą kłopoty. Zdaniem eksperta, drugą przyczyną jest niemożność negocjowania waloryzacji cen za materiały budowlane.
Zdaniem Wojciecha Malusiego powinno się zmienić całą ustawę o zamówieniach publicznych. Jego zdaniem nie może być tak, że przypadkowe i nieprzygotowane firmy są dopuszczane do procedur przetargowych. Nowe przepisy powinny zagwarantować możliwość sprawdzenia wiarygodności firm. Konieczna jest też gwarancja dobrzej współpracy między inwestorem a wykonawcą.
Zdaniem eksperta w najbliższym czasie może dojść do kolejnych upadłości firm, które budują autostrady.