Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Borys 02.04.2013

Apple przeprasza Chińczyków za hipokryzję

Firma, ostro zaatakowana przez państwowe media w Chinach za "arogancję", "ważniactwo" i "hipokryzję", przeprosiła swych chińskich klientów.
Apple przeprasza Chińczyków za hipokryzję

Firma obiecuje poprawę, głównie jeśli chodzi o politykę w zakresie naprawiania objętych gwarancją iPhone'ów. Zastrzeżenia chińskich mediów wzbudziła przede wszystkim praktykowana przez Apple'a w Państwie Środka wymiana uszkodzonych podzespołów, co nie skutkuje przedłużeniem gwarancji, zamiast, stosowanego na innych rynkach, wymieniania uszkodzonego smartfona na nowy, z nową roczną gwarancją.
Szef Apple'a zamieścił przeprosiny na chińskojęzycznej stronie internetowej firmy, przyznając, że doszło do "nieporozumień", które mogły stworzyć wrażenie, że "postawa Apple'a jest arogancka". Firma zapewnia, że poprawi łączność z klientami w Chinach i wzmocni nadzór nad autoryzowanymi sprzedawcami swych wyrobów. Sprzedawców tych jest w Chinach ponad 17 tysięcy. Uszkodzone iPhone'y 4 i 4s mają być w okresie gwarancyjnym wymieniane na nowe, z nową gwarancją.
Rynek chiński jest dla Apple'a niezwykle ważny. W pierwszym kwartale bieżącego roku sprzedaż wyrobów Apple'a wzrosła tam o 67 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem 2012 roku - do 6,8 miliarda dolarów; dane te obejmują także Hongkong i Tajwan. W grudniu ubiegłego roku, podczas pierwszego weekendu, kiedy na rynek chiński trafiły iPhone'y 5s, sprzedano ich tam 2 miliony.
Agencja Associated Press napisała we wtorek, że ataki na Apple'a w chińskich mediach "zalatywały ekonomicznym nacjonalizmem". AP zwróciła też uwagę, że chińscy konsumenci, którzy wprost uwielbiają wyroby Apple'a, zaczęli kpić z rządowej kampanii. Przy okazji odżyły skargi na stosunek wielu chińskich firm do klientów. Internauci zarzucają państwowym mediom, że nie reagują na złe traktowanie konsumentów przez lokalne przedsiębiorstwa.