Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Czyżewski 15.07.2014

"Wodewil warszawski", czyli powrót do międzywojnia

- Jedynym prawdziwym podziałem na teatry jest ten na sztuki dobre i złe – przekonywał w "Poranku Dwójki" krytyk teatralny Paweł Głowacki, mówiąc o najnowszym spektaklu Teatru Pijana Sypialnia, którego akcja rozgrywa się w międzywojennej stolicy.
Wodewil warszawskiWodewil warszawski materiały prasowe
Posłuchaj
  • Paweł Głowacki i Stanisław Dembski m opowiadają o sztuce "Wodewil warszawski" (Poranek Dwójki)
  • Jan Pilch opowiada o 10. Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym "Źródła i Inspiracje” (Poranek Dwójki)
Czytaj także

We wtorek 15 lipca artyści teatru - piętnastu aktorów i ośmioosobowy zespół muzyczny - zaprezentują w nadwiślańskiej klubokawiarni Pomost 511 "Wodewil warszawski" Teatru Pijana Sypialnia. Wystarczy wziąć ze sobą koc i w scenerii zachodzącego słońca przenieść się do starej Warszawy. Start o 20.30. Wstęp wolny.
W "Poranku Dwójki" reżyser sztuki Stanisław Dembski mówił, że jest to opowieść o dziewczynach, które przyjeżdżają do Warszawy, by znaleźć dla siebie bogatych mężów. Ale jest to jedynie pretekst do pokazania, jak stolica zmienia się i wciąga każdego dnia. W spektaklu pojawiają się przedwojenne szlagiery, takie jak "Andzia", ale także mniej znane utwory, które w przedwojennych latach rozbrzmiewały wśród warszawskich podwórek.
Krytyk teatralny Paweł Głowacki z entuzjazmem wypowiedział się o działalności Teatru Pijana Sypialnia i jego innej sztuce "Osmędeusze”. Podkreślił, że nie liczy się dla niego to, jak określany jest ten teatr, czy jest on amatorski, czy też nie, gdyż prezentowany przez nich spektakl jest "olśniewający". Jego zdaniem podstawowym rozróżnieniem dla teatrów powinien być podział na dobry i zły. – Wróćmy do normalności – apelował.
Mówił o tym, że sentyment do prezentowania przez teatry przeszłości może wynikać z tego, że widzowie mają już dosyć "szybkiej sztuki, błyskawicznej, publicystyczno-gazetowej”. Z tego samego powodu wracają też do starych seriali. Zwracał uwagę na rolę nostalgii, bez której "nie ma chyba żadnej wielkiej sztuki”.
W dalszej części audycji rozmawialiśmy też o 10. Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym "Źródła i Inspiracje" w Akademii Muzycznej w Krakowie. O imprezie opowiadał organizator imprezy prof. Jan Pilch.

Audycję prowadził Tomasz Obertyn.

pp/mc