Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Bartosz Chmielewski 06.06.2013

Agata Zubel: urzeka mnie muzyczność Becketta

Znakomita artystka triumfowała – kompozycją "Not I" opartą na tekście Samuela Becketta – na 60. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO. Agata Zubel opowiadała w Dwójce o pracy nad wyróżnionym w Pradze dziełem, o fascynacji twórczością irlandzkiego twórcy, o współpracy z Klangforum Wien.
Posłuchaj
  • Z Joanną Grotkowską o 60. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów rozmawia Piotr Matwiejczuk (Dwójka)
  • Z Agatą Zubel rozmawia Joanna Grotkowska (W Dwójce raźniej)
Czytaj także

"Not I" reprezentujące Polskie Radio podczas prestiżowej Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów otrzymała od jury najwyższą notę. Utwór Agaty Zubel nie tylko znalazł się w prestiżowym gronie 10 dzieł rekomendowanych do emisji, lecz także miażdżącą przewagą głosów uznany został za utwór spośród nich wyselekcjonowany.
Wyróżniona kompozycja przeznaczona na głos sopranowy (lub mezzosopranowy), zespół kameralny i elektronikę, została napisana do dramatycznego monologu (z 1972 roku) Samuela Becketta, potoku słów, strzępów historii życia opowiadanej przez starą kobietę. Porzucona przez oboje rodziców tuż po przedwczesnych narodzinach, żyła mechaniczną egzystencją – bez miłości, bólu, przyjemności. Niemowa od dzieciństwa, nagle, pod wpływem nieokreślonego traumatycznego zdarzenia wyrzuca z siebie całą swoją historię.
– Ten tekst nosiłam w sobie wiele lat, właściwie czekałam na okazję, żeby stworzyć utwór bazujący właśnie na tym tekście – przyznała w rozmowie z Joanną Grotkowską artystka, podkreślając, że bardzo ceni twórczość Irlandczyka. Również za, jak to określiła, swoiście "zadaną" muzyczność tych tekstów.
W piątkowym "W Dwójce raźniej" rozmawialiśmy nie tylko o zwycięskim utworze – o pracy nad nim, jego wykonaniu – ale też o współpracy z Klangforum Wien (zapoczątkowanej wykonaniem "Cascando" – także do tekstu Becketta – na festiwalu Sacrum Profanum w 2010r), o wyborze tekstów poetyckich do swoich kompozycji.
W audycji przypomnieliśmy również wypowiedź Clementa Powera, dyrygenta Klangforum Wien, który nie szczędził pochwał pod adresem polskiej artystki: – To elektryzująca, silna osobowość. Jest sobą przez cały czas, nie udaje, bo nie musi. Potrafi być pełna energii, zabawna, ale i poważna, bardzo skupiona. Jest wspaniałym muzykiem.