0-800 800 008 – to numer bezpłatnej infolinii konsumenckiej, pod którym można otrzymać informację także na temat pozwów zbiorowych.
Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich: - Pytania dotyczą głównie turystyki. Czasem już na lotnisku zdarza się tak, że 300 osób czeka. Informacja żadna. 4 godziny czekają, powinni dostać posiłek. Dojeżdżają na miejsce, hotel nie jest w cichym zakątku, plaża miała być za oknem, jest kilometr od domu itp.
Jeżeli w takiej sytuacji znalazło się co najmniej 10 osób, można wystąpić do sądu z pozwem zbiorowym. Początkowo miało to dotyczyć wszystkich roszczeń, ale ostatecznie ograniczono zakres spraw.
Hieronim Ostrowski z Ministerstwa Sprawiedliwości: - Pozew grupowy ma służyć przede wszystkim konsumentom, czyli w sprawach wynikających z umów konsumenckich. Inny rodzaj spraw wynika z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Ten tryb odpowiedzialności jest unormowany w kodeksie cywilnym i dotyczy szeroko pojętej szkody wyrządzonej przez artykuły np. gospodarstwa domowego.
Rafał Kos – adwokat: - Ostatnia grupa spraw to tzw. delikty, czyli czyny niedozwolone. Kiedy sprawca szkody w sposób zawiniony działając wyrządza szkodę grupie osób, to taka osoba również może być pozwana w tym trybie.
Aleksandra Franczak z UOKiK: - Pozwy zbiorowe nie dotyczą roszczeń o ochronę dóbr osobistych. Roszczenia o naruszenie zdrowia albo dobrego imienia są wyłączone.
Rafał Kos: - Niejasności pojawiają się w odniesieniu do spraw pracowniczych. Sama treść ustawy nie przesądza tego, że grupa pracowników poszkodowana czynem niedozwolonym swojego pracodawcy nie może dochodzić swoich roszczeń, ale ta sprawa była dyskutowana na jednej z komisji sejmowych i ustawodawca nie chce, aby te roszczenia były objęte.
Ponieważ pracownicy, zdaniem ustawodawcy, mają narzędzie dochodzenia swoich roszczeń w postaci prawa pracy.