Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Komputer w Firmie
Rodo Rodo 14.11.2012

Spam 3Q 2012

Kaspersky Lab odnotował interesującą tendencję: w porównaniu z Q2 2012 poziom spamu zmniejszył się o 2,8 punktu procentowego i wynosił średnio 71,5%. Jednocześnie eksperci zarejestrowali znaczny wzrost odsetka szkodliwych e-maili.
Spam 3Q 2012Glow Images/East News

Do pewnego stopnia spadek udziału spamu w trzecim kwartale można tłumaczyć tradycyjnym spowolnieniem aktywności gospodarczej w okresie letnim. Jednak tendencja zniżkowa w ilości wysyłek spamowych wynika również ze stopniowego odchodzenia od dystrybucji reklam za pośrednictwem wiadomości e-mail na rzecz banerów (pojawiających się na portalach społecznościowych i w serwisach kuponowych) oraz reklamy kontekstowej. Dlatego też pomimo niewielkiego powakacyjnego wzrostu aktywności we wrześniu utrzymała się ogólna tendencja spadku ilości spamu.

Reklama rezygnuje ze spamu

Odchodzenie od spamu przez reklamodawców oferujących całkowicie legalne produkty i usługi spowodowało wzrost udziału spamu przestępczego, zawierającego szkodliwe załączniki, reklamy zakazanych towarów lub oszukańcze techniki. W III kwartale 2012 r. cyberprzestępcy po raz kolejny wykazali się pomysłowością, wysyłając wiadomości spamowe pod przykrywką oficjalnych powiadomień z rozmaitych serwisów. Fałszywe
e-maile, na które trafili eksperci z Kaspersky Lab, obejmowały wiadomości pochodzące rzekomo od dostawców usług hostingowych, z systemów bankowych, portali społecznościowych, sklepów internetowych oraz wielu innych serwisów.

W III kwartale spamerzy poświęcili szczególną uwagę tzw. serwisom kuponowym – były one wykorzystywane w celu rozprzestrzeniania szkodliwych odsyłaczy i załączników. Główny ciężar ataków skierowany był na znany serwis kuponowy Groupon – wiadomości e-mail, które wyglądały jak oficjalne powiadomienia oraz nowe oferty, przekierowywały nieświadomych użytkowników do szkodliwego zasobu online zawierającego niebezpieczne aplikacje.

Rozkład geograficzny spamu

W III kwartale 2012 r. regionalny rozkład źródeł spamu wyraźnie się zmienił. Spośród państw, które mogły „poszczycić się” wysyłaniem największej ilości spamu, niechlubny wzrost odnotowały Stany Zjednoczone, zwiększając udział całego regionu Ameryki Północnej do ponad 27%. To wystarczyło, aby zapewnić mu drugie miejsce, tuż za tradycyjnym liderem – Azją – która odpowiada za niemal połowę wszystkich wysyłek spamowych na świecie (49,50%). Europa Zachodnia (6,86%) wyprzedziła Europę Wschodnią (3,64%) i zajęła czwarte miejsce, niemal doganiając zajmująca trzecią pozycję Amerykę Łacińską (7,34%).



autor: Cezary Tchorek-Helm