Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Czyżewski 31.03.2015

Św. Łukasz kontra polscy rozbójnicy

Spośród ponad 50 świętych obecnych w ludowych pieśniach apokryficznych zdecydowanie ulubioną postacią jest św. Łukasz. Ma on jednak mało wspólnego z Biblią.
Przedstawienie św. Łukasza jako malarza było częstym motywem w sztuce. Na zdj. fragment obrazu duńskiego malarza Maartena van HeemskerckaPrzedstawienie św. Łukasza jako malarza było częstym motywem w sztuce. Na zdj. fragment obrazu duńskiego malarza Maartena van HeemskerckaWikimedia/cc
Posłuchaj
  • Prof. Jerzy Bartmiński o ludowych balladach apokryficznych (Źródła/Dwójka)
Czytaj także

– Św. Łukasz nie występuje w balladach apokryficznych jako Ewangelista – mówił badacz kultury ludowej prof. Jerzy Bartmiński. – Funkcjonuje tam jako malarz, który miał stworzyć obraz Matki Boskiej Częstochowskiej – opowiadał. Artystyczne przedsięwzięcie Łukasza natrafia jednak na różne przeszkody, jak brak talentu czy zorganizowana przestępczość wzdłuż wiodących do Częstochowy dróg.

Przykład św. Łukasza zawiera w sobie wszystkie cechy ludowych pieśni o świętych. To motyw cudowności, polonizacja tematu oraz problematyka zbrodni i kary. Pojawiają się one także w opowieściach o św. Dorocie, czyli…asertywnej katolickiej feministce.

***

Prowadzenie: Maria Baliszewska

Goście: prof. Jerzy Bartmiński (językoznawca, etnolingwista, folklorysta, slawista)

Data emisji: 31.03.2015

Godzina: 12.28

Materiał został wyemitowany w audycji "Źródła".

mc/mm