Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Krzysztof Komarnicki 30.11.2011

Rok ks. Władysława Skierkowskiego

"Puszcza kurpiowska w pieśni" to dzieło życia ks. Skierkowskiego. Czerpał z tego zbioru m. in. Karol Szymanowski.
Tradycyjne stroje kurpiowskieTradycyjne stroje kurpiowskieźr. Wikipedia, robrobx, lic. CC

Z okazji roku księdza Władysława Skierkowskiego w Magazynie "Źródła" o dorobku wybitnego dokumentalisty, autora zbioru "Puszcza Kurpiowska w pieśni", który zebrał ponad 2 tysiące pieśni kurpiowskich, opowiedzą etnomuzykolodzy dr Weronika Grozdew-Kołacińska i Jacek Jackowski z Instytutu Sztuki PAN.

Z bogatych zbiorów ks. Władysława Skierkowskiego czerpał Karol Szymanowski wykorzystując z nich aż 18 pieśni kurpiowskich (w tym 6 na chór miesza­ny a cappella i 12 na głos solowy z fortepianem).

1 grudnia (czwartek), godz. 12:00

Weronika Grozdew-Kołacińska od kilkunastu lat współtworzy projekty muzyczne na pograniczu stylów i kultur, współpracując z takimi zespołami i artystami jak: Sarakina, Swoją Drogą, Sine Nomine, Village Kollektiv, Kapela do Szymanowskiego, Zespół Polski Marii Pomianowskiej, Lao Che, Frutti di Mare, Masala, Mosaic, Sharena, Transglobal Underground, Piotr Salaber, Teatr La M.ort. Jest wielokrotną laureatką konkursu Polskiego Radia „Nowa Tradycja”
[2000 – I nagroda na festiwalu „Mikołajki Folkowe” w Lublinie (Sarakina); 2001 – III nagroda na festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” (Sarakina); Folkowy Fonogram Roku 2001 za płytę Sarakina Sarakina; 2002 – Grand Prix na festiwalu „Nowa Tradycja” (Swoją Drogą); Folkowy Fonogram Roku 2004 za płytę Swoją Drogą art. pl.; 2007 – II nagroda Radiowego Centrum Kultury Ludowej na festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” (Kapela do Szymanowskiego); 2 nominacje do nagrody Fryderyk (Swoją Drogą i Village Kollektiv)]. Jest autorką projektu Etnofonie kurpiowskie"(2011), który jest hołdem
złożonym Karolowi Szymanowskiemu i ks. Władysławowi Skierkowskiemu.

Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Muzykologii), dr nauk humanistycznych (etnomuzykologia). Uczestniczy w międzynarodowych konferencjach naukowych. Jest członkiem International Council for Traditional Music (UNESCO) oraz jurorem na przeglądach folklorystycznych w Polsce. Wykłada w Instytucie Slawistyki Zachodniej i Południowej UW oraz w Instytucie Muzykologii UW (podyplomowe studium etnomuzykologii), wcześniej w Instytucie Muzykologii KUL. Współpracuje z Instytutem Sztuki PAN (Archiwum Fonograficzne) oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Prowadzi warsztaty śpiewu etnicznego.

Jacek Piotr Jackowski jest muzykiem i muzykologiem, absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina oraz Instytutu Muzykologii UW. Obecnie pracuje w Instytucie Sztuki PAN jako asystent w Zakładzie Historii Muzyki, jest opiekunem Zbiorów Fonograficznych IS PAN. Prowadzi badania terenowe połączone z nagraniami muzyki tradycyjnej zwłaszcza na Mazowszu, skupia się na śpiewach religijnych i muzyce instrumentalnej towarzyszącej pobożności ludowej. Jest autorem artykułów naukowych i popularno-naukowych, referatów konferencyjnych, jurorem konkursów i festiwali muzycznych, redaktorem wydawnictw płytowych z muzyką tradycyjną.