Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jerzy Tomaszewski 05.03.2014

Dogoterapia wspomaga leczenie autyzmu

Pies może być przyjacielem człowieka i jego terapeutą jednocześnie. Zapoczątkowana w latach 60-tych XX wieku dogoterapia jest jedną z najbardziej naturalnych form terapii. Spotkania z psami mogą być jednorazowe lub ciągłe.
Dogoterapia wspomaga leczenie autyzmuflickr/bgolub
Posłuchaj
  • 05.03.14 Julita Siemiątkowska „Dzieci poprzez zabawę z psem zdobywają nowe umiejętności..(…)”

Dogoterapia przynosi szczególne efekty u dzieci z autyzmem. Większość dzieci  reaguje bardzo entuzjastycznie na zwierzęta. Terapia z psem wzmacnia rehabilitację pozytywnie oddziałując na zdrowie i psychikę dziecka.

Zabawa z psem

- Dzieci autystyczne mają ograniczony kontakt z rodzicami i z otoczeniem. Dzieci szybciej nawiązują kontakt z psem niż z człowiekiem. Zajęcia mogą być indywidualne albo w parach, grupach. Zajęcia odbywają się w przedszkolu, zawsze o tej samej porze – powiedziała Julita Siemiątkowska, terapeuta.

- Pies nikogo nie ocenia zachowań dziecka, nie wyróżnia nikogo. Dlatego zwierzętom łatwiej jest zwrócić uwagę dziecka. Każde dziecko jest inne, a każdy przypadek bardzo indywidualny - powiedział Sebastian Grzywacz, Fundacja Pomocni.

Pies do zadań specjalnych

- Mój pies bardzo dobrze zna moje zachowania. Nie każdy pies może być psem terapeutą. To musi być pies, który jest odporny na stres, odporny psychicznie, stabilny, posłuszny i tolerancyjny. Pies terapeuta musi uwielbiać pieszczoty. Terapie odbywają się w formie zabawy. Wszyscy bierzemy w tym udział - dodał Sebastian Grzywacz.

Terapeuta cieni

- Terapeuci cieni to osoby, które uczą dzieci i są przy nich przez cały okres pobytu w przedszkolu. Taka osoba stoi za dzieckiem, towarzyszy mu w trakcie posiłku, zabawy. Nauka dzieci z autyzmem odbywa się przez naśladownictwo – powiedział Sebastian Grzywacz.

- Zdrowe dzieci w wieku przedszkolnym uczą się tego co pokazuje im osoba dorosła oraz przez naśladowanie swoich rówieśników. Dzieci z autyzmem mają kłopot z przyswojeniem wiedzy w ten sposób dlatego z każdym dzieckiem musimy pracować indywidualnie – powiedziała Julita Siemiątkowska.

Dogoterapia  wzmacnia rehabilitację ruchową i psychoterapię dziecka. Zajęcia mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny. Terapie kontaktowe dostarczają pozytywnych emocji  oraz kształtują funkcje poznawcze.

PR24/Paulina Olak

tagi: autyzm