Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Paweł Jakubicki 21.05.2014

Cyfrowa przyszłość Polskiego Radia

Europejska Unia Nadawców to organizacja skupiająca publicznych nadawców radiowych i telewizyjnych wywodzących się z Europy, Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu.
Cyfrowa przyszłość Polskiego RadiaPR24/PJ
Posłuchaj
  • 21.05.14 Krzysztof Łuszczewski: „Do najważniejszych działań Euroradio należy przyszłość radia cyfrowego (…)”

Unia powstała w 1950 wpierw jako zrzeszenie podmiotów zachodnioeuropejskich.  Po upadku komunizmu w Europie Wschodniej dołączyły do niej kraje tzw. bloku wschodniego. Częścią EBU jest Euroradio.

Przyszłość radia cyfrowego

Komitet Euroradio składa się z 15 ekspertów, wybieranych spośród członków EBU na 2-letnie kadencje i jest strukturą zajmującą się koordynacją wszystkich działań organizacji związanych z radiofonią. Komitet skupia się przede wszystkim na kwestiach dotyczących nadawania cyfrowego.

- Komitet Euroradio jest ciałem, które zajmuje się sprawami i problemami związanymi z bieżącym funkcjonowaniem radia oraz z planowaniem przyszłości. Istotne dla rozwoju radia są platformy mobilne i rozwój internetu  – powiedział Krzysztof Łuszczewski dyrektor Centrum Rozwoju Radiofonii Cyfrowej PR.

Inicjatywa smartradio

W trakcie zgromadzenia Unii Nadawców Publicznych Rozgłośni Radia dyskutowano o nowych wyzwaniach stojących przed europejskimi nadawcami publicznego radia, w tym jego cyfrowej przyszłości.

- Do najważniejszych działań Euroradio należy przyszłość radia cyfrowego. Inicjatywa SmartRadio znana jest pod nazwą Eurochip. Służy ona upowszechnianiu chipów do odbioru radiofonii cyfrowej we wszystkich urządzeniach przenośnych m.in. w samochodach. Hybrydowe odbiorniki umożliwiają odbiór radia: analogowego, cyfrowego i internetowego. Chcemy, aby w przyszłości każdy odbiornik umożliwiał odbiór programów radiowych z każdego źródła – dodał Krzysztof Łuszczewski.

Radio cieszy się największym zaufaniem wśród wszystkich mediów w Europie. Z danych przedstawionych na zakończonym w Amsterdamie 20 Zgromadzeniu Euroradia podano, że  54 procent Europejczyków darzy zaufaniem radio, 48 procent  telewizję , 41 procent  prasę a 34 procent Internet.

PR24/Paulina Olak