Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis 07.08.2014

Decyzje zakupowe Polaków

Polacy stają się coraz bardziej wymagającymi konsumentami. Zakupy to już nie tylko czysta przyjemność, ale również kalkulacja i dokładne sprawdzanie jakości kupowanego produktu.
Decyzje zakupowe Polakówflickr/Roger Price
Posłuchaj
  • 07.08.14 Małgorzata Majewska „Cenimy polskie artykuły spożywcze, bo wiemy, że są dobre (…)”

Eksperci z Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Izby Handlu, firmy badawczej SW Research i Grupy On Board sprawdzili od czego zależą decyzje zakupowe Polaków. Okazuje się, że dokładnie analizujemy każdy zakup niezależnie od tego czy wybieramy produkty spożywcze, kosmetyki oraz sprzęt elektroniczny.

Emocje czy kalkulacje?

Podejście Polaków do kwestii zakupów ewoluowało wraz ze wzrostem zamożności naszego społeczeństwa. Konsumenci sami poszukują informacji o składzie artykułów i interesują się certyfikatami znajdującymi się na produktach.

- Lubimy pochwalić się dobrymi zakupami. Na każdym kroku staramy się pokazać, że jesteśmy rozsądnymi konsumentami. Wybierając kosmetyki konsumenci głównie zwracają uwagę na producenta, jakość produktów i markę. W przypadku artykułów spożywczych duże znaczenie ma ich pochodzenie. Ponad 40 proc. badanych odpowiedziało, że ceni polskie produkty, o których mówią, że są dobre, bo polskie. Polacy mówią, że mają pozytywne skojarzenia z markami własnymi – podkreśliła w PR24 dodała Małgorzata Majewska, ekspert ds. wizerunku.

- Aspekty cenowe mają wpływ na nasz wybór. Jednak dziś obserwujemy duże zmiany w zwyczajach zakupowych. Podejmując decyzję sugerujemy się jakością danego produktu. W przypadku artykułów spożywczych dokładnie czytamy etykiety na opakowaniach i sprawdzamy skład. Element jakościowy jest bardzo istotny – dodała  Dorota Kałowska, ekspert.

- Z raportu wynika, że są kategorie produktów, na których nie warto oszczędzać. Potrafimy wydać więcej pieniędzy na sprzęt elektroniczny, produkty dla dzieci, leki. Kto nie oszczędza kupuje dwa razy. Dlatego nadal potrzebujemy gwarancji, że to, co kupimy wystarczy nam na dłużej powiedział Piotr Zimolzak, analityk.

PR24/Paulina Olak