Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Paweł Jakubicki 09.09.2014

Drogi nam rosną wszerz i wzdłuż

Do niedawna podróż po Polsce kojarzyła nam się głównie z długimi korkami. Obecnie drogi rosną w zaskakująco szybkim tempem. Już tylko pięć państw europejskich ma dłuższą sieć autostrad i dróg ekspresowych niż Polska.
Drogi nam rosną wszerz i wzdłużflickr/_m1ke
Posłuchaj
  • 09.09.14 Jan Krynicki: „W tym roku planujemy oddać ponad 340 km dróg krajowych i szybkiego ruchu (…)”

Od początku roku przybyło niemal 100 kilometrów nowych dróg. W Polsce już mamy 2800 km tras szybkiego ruchu, z czego ponad połowa to autostrady.

Coraz więcej dróg

Polska potrzebuje jeszcze kilkudziesięciu lat by dorównać niemieckim, włoskim czy hiszpańskim standardom dróg. Dobra wiadomość jest taka, że w najbliższych latach powinno nam się udać wyprzedzić Wielką Brytanię, która ma obecnie 3555 km dróg szybkiego ruchu.

- Mamy powody do dumy. Już dziś możemy chwalić się tym, że w Polsce jest ponad 2800 km dróg z czego ponad 1500 km stanowią autostrady, a ponad 1300 to drogi ekspresowe. W tym roku planujemy oddać ponad 340 km dróg krajowych i szybkiego ruchu. Obecnie najbardziej zależy nam na scalaniu sieci autostrad drogami ekspresowymi. Oznacza to, że w najbliższym czasie zostaną zrealizowane podstawowe połączenia autostradowe Warszawy z zachodnią Europą oraz połączenie Niemiec z Ukrainą autostradą A4 – podkreślił na antenie PR24 Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Nowe systemy płatności

Na początku października minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska powinna przedstawić założenia nowego systemu płatności, które zostaną opracowane we współpracy resortu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

- Trwają bardzo intensywne prace nad wypracowaniem dokładnych założeń. Opracowujemy go wspólnie z resortem i innymi instytucjami odpowiedzialnymi za infrastrukturę. Pod uwagę brane są wszystkie formy płatności, które zapewniają szczelność, nie spowalniają ruchu i są wygodne dla użytkownika. Jest kilka wariantów w tym m.in. winety tradycyjne i elektroniczne oraz viaTolle. Każdy z tych pomysłów ma swoje wady i zalety. Obecnie finalizujemy analizę i symulacje związane z każdym z tych wariantów. Ostateczną decyzję o tym, który z wariantów będzie najkorzystniejszy podejmie ministerstwo infrastruktury i rozwoju – dodał Gość PR24.

PR24/Paulina Olak