Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis 17.12.2014

Konsumencie! Znaj swoje prawa!

Konsumenci mogą być zadowoleni. 25. grudnia w życie wchodzi uchwalona w maju przez Sejm nowa ustawa, która poszerza zakres praw konsumenta. Najważniejsza zmiana dotyczy dostosowania polskiego prawa do unijnego, także w handlu internetowym.
Konsumencie Znaj swoje prawaflickr/Zürich Tourismus
Posłuchaj
  • 15.12.14 Piotr Mentlewicz: „Konsumenci nie boją się już dochodzić swoich praw (…)”

Nowa ustawa to szereg zmian nie tylko dla konsumentów, ale także przedsiębiorców. Sprzedający za pośrednictwem Internetu będą mieli m.in. obowiązek dostarczać kupującemu znacznie szerszych informacji o kupowanym produkcie. Będą też zobowiązani dostarczyć potwierdzenie zawarcia umowy na kupno produktu lub usługi. Sprzedający weźmie również pełną odpowiedzialność za jakość dostarczonego produktu.

Szczegóły zmian w prawie konsumenckim omówił w PR24 prawnik Piotr Mentlewicz.

– Od 25 grudnia zmieni się czas zwrotu zakupionego towaru i ulegnie on wydłużeniu z 10 dotychczasowych dni do 14. Wzrosła także liczba wymogów względem przedsiębiorców z 7 do 21. Najważniejsza zmiana dotyczy obowiązku dostarczenia rzetelnej i dokładnej informacji konsumentowi – wymieniał Gość PR24.

Nowa ustawa ma poszerzyć zakres praw konsumenckich, ale pojawia się pytanie, na ile znamy i korzystamy ze swoich przywilejów w umowach handlowych. Na świecie modelowym przykładem znajomości swoich praw konsumenckich jest społeczeństwo amerykańskie.

Piotr Mentlewicz przyznał, że w Polsce ze świadomością prawną konsumentów jest coraz lepiej.

– Świadomość prawna w Polsce wzrosła, a do tego prowadzone są specjalne kampanie w tym zakresie. UOKiK wykonuje ogromną pracę i pojawia się coraz więcej rzeczników konsumenta oraz konsumenckich organizacji pozarządowych. Konsumenci nie boją się już dochodzić swoich praw przed sądem – powiedział prawnik.

PR24/gm