Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis 03.01.2015

Oblicza polskiej edukacji

Wzajemne zarzuty, oskarżenia i żale. Ostatnio coraz częściej słyszymy o napięciach na linii Ministerstwo Edukacji-nauczyciele. Dla wielu osób jest to stan wyraźnego chaosu i zapaści w polskim systemie szkolnictwa, a dla innych nagłośnienie wielu istotnych problemów w naszej rodzimej edukacji.
Oblicza polskiej edukacjiflickr/Brent Gofaber
Posłuchaj
  • 03.01.15 prof. Renata Nowakowska-Siuta: „Państwo, które w porę nie uświadomi sobie, że edukacja, to jeden z warunków egzystencji, jest w pewnym sensie skazane na niebyt (…)”

Współpraca na linii samorządy-szkoły, debata dotycząca zmian w Karcie Nauczyciela, a także spór o to, czy zatrudnianie nauczycieli w oparciu o umowę o pracę jest lepsze niż na warunkach zawartych w Karcie Nauczyciela. Oto kolejne kwestie, z którymi w 2015 roku będzie musiało zmierzyć się polskie szkolnictwo.

– Jesteśmy w trakcie nieustannych dyskusji dotyczących demokracji w naszych placówkach i tego, czy samorządy rzeczywiście wywiązują się należycie ze swoich zobowiązań względem szkół. Śmiem twierdzić, że niestety nie wszędzie jest tak, jak powinno być. Mam tu na myśli chociażby likwidację wielu szkół w mniejszych miejscowościach – powiedziała na antenie PR24 prof. Renata Nowakowska-Siuta, ekspert ds. edukacji z Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciel niedoceniony

Jednym z poważniejszych problemów rodzimej edukacji jest fakt, że w dobie niżu demograficznego zawód nauczyciela traci na znaczeniu i ci, którzy zarządzają systemem edukacyjnym nie potrafią w odpowiedni sposób wykorzystać wielu umiejętności polskich nauczycieli, które mogłyby stanowić lekarstwo na liczne trudności z jakimi spotykają się uczniowie.

– Słyszymy o tym, że mówi się do nauczycieli, by się przekwalifikowali i szukali innych zawodów. To nie jest sposób w jaki powinien być wykorzystany ich potencjał. Tym bardziej, że z roku na rok pojawia się coraz więcej problemów wśród dzieci, zarówno wychowawczych, jak i dydaktycznych. W odpowiedni sposób mogliby je rozwiązać pedagodzy z doświadczeniem – dodała Rozmówczyni PR24.

PR24/db

tagi: