Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Skrzesiński 26.11.2015

Gunnar Garfors: Cyfryzacja przyszłością radia

Za dwa lata Norwegia wyłączy ostatnie nadajniki radia FM i stanie się pierwszym krajem, gdzie radio będzie w pełni cyfrowe. W podobnym kierunku zmierzają także inne państwa. W Polskim Radiu 24 o nieuniknionym procesie cyfryzacji rozmawiali Gunnar Garfors z Norwegian Broadcasting Corporation i Mirosław Ostrowski z Polskiego Radia Wrocław.
Posłuchaj
  • 26.11.15 Gunnar Garfors: „W przypadku cyfryzacji w Norwegii wygrywają zarówno nadawcy publiczni, jak i komercyjni (…)”.

Od 1 października 2013 roku Polskie Radio nadaje w systemie cyfrowym. Łatwość odnajdywania stacji, czysty, bezszumowy dźwięk, większy wybór kanałów oraz łatwa obsługa to tylko wybrane atuty nowej technologii radiofonii cyfrowej DAB+. Mimo tych zalet z cyfryzacja wciąż spotyka się z oporem ze strony nadawców komercyjnych.

Zdaniem Gunnara Garforsa obawy właścicieli prywatnych radiostacji są bezpodstawne.

– W krajach, gdzie przeprowadzono cyfryzację zaobserwowano, że słuchalność radia wzrasta. Dla nadawców komercyjnych to świetna okazja do tego, żeby zachęcić do swojej oferty potencjalnych odbiorców. W przypadku cyfryzacji w Norwegii wygrywają zarówno nadawcy publiczni, jak i komercyjni – mówił ekspert.

Natomiast Mirosław Ostrowski z Polskiego Radia Wrocław wyjaśnił, dlaczego prywatne rozgłośnie sprzeciwiają się procesowi cyfryzacji.

– Nadawcy komercyjni zawsze na początku wykazują duży opór. Chodzi przede wszystkim o obawy przed pojawieniem się nowych konkurencyjnych graczy. Rynek jest teraz zamknięty i nawet najgenialniejsza koncepcja nie trafi na fale. Nadejdzie czas, że polscy nadawcy komercyjni dołączą do marszu w kierunku cyfryzacji – powiedział.

Mirosław Ostrowski/fot.PR24/MS Mirosław Ostrowski/fot.PR24/MS

Więcej o procesie cyfryzacji radia w całej rozmowie.

Polskie Radio 24/gm